ایگلو چیست؟ 9 نکته مهم در سفر شکار شفق قطبی در شمالگان روسیه

ایگلو چیست؟ 9 نکته مهم در سفر شکار شفق قطبی در شمالگان روسیهReviewed by منصور عبدلی on Dec 3Rating: 4.5نکاتی که کسی درباره اقامت در ایگلو و سفر به مورمانسک به شما نمی گویدایگلو چیست؟ تجربیات مسافران قبلی شمالگان روسیه و شکارچیان شفق قطبی و 9 نکته که شما درباره اقامت در ایگلو های شمالگان نمیدانید!

ایگلو های مدرن اقامتگاه هایی بسیار زیبا و رویایی هستند که جایی در اطراف شهر مورمانسک روسیه ساخته شده اند تا برای کسانی که قصد شکار شفق قطبی را دارند تجربه ای منحصر به فرد را فراهم کنند.

تفاوت ایگلو های سنتی و ایگلو های مدرن چیست؟

ایگلو های مدرن از نظر فرم و سازه بسیار شبیه به ایگلو های سنتی هستند که برای سال های بسیار زیاد بومیان منطقه می ساختند و در آن زندگی می کردند. ولی دهکده ایگلو ها مصالح و طراحی مدرن شرایط اقامت در آن را بسیار راحت تر از ایگلو های سنتی فراهم کرده اند. در نهایت ترکیب شکار شفق قطبی و اقامت در ایگلو چیزی است که این چند ساله گردشگران زیادی را به مورمانسک روسیه کشانده است.

پورتال گردشگری شهر مورمانسک که در واقع یک نهاد نیمه خصوصی است با تبلیغات گسترده ای خدمات متنوعی را به گردشگران ارائه می کند که همین خدمات به طور مستقیم توسط آژانس های گردشگری و برنامه گذاران ایرانی ارائه می شود و از این نظر می توان مطمئن شد که کیفیت تورهایی که از ایران برای اقامت در ایگلو ها و شکار شفق قطبی می روند با کیفیت تورها از سایر کشورها یکسان باشد.

با این حال برای سفر به مورمانسک ، شکار شفق قطبی و اقامت در ایگلو ها دانستن نکاتی بسیار مهم است که متاسفانه نه در تبلیغات تورهای گردشگری ایرانی و نه توسط پورتال گردشگری شهر مورمانسک اشاره نشده است.

حضور گردشگران و خوشحالی آنها از شکار شفق قطبی
حضور گردشگران و خوشحالی آنها از شکار شفق قطبی

نکته 1: در این مقالهتلاش کرده ام با مصاحبه با راهنمایان تور شفق قطبی ، مطالعه سفرنامه ها و گفتگو با کسانی که پیشتر در ایگلو ها اقامت داشته اند اطلاعات ضروری و دست اولی را گردآوری کنم.

نکته 2: اگر دوست دارید اطلاعات دقیقی درباره شفق قطبی و سفر به شمالگان داشته باشید توصیه می کنم در ابتدا مقاله قبلی درباره آشنایی با شفق قطبی را مطالعه کنید و بعد به سراغ این مقاله بیاید.

تصویری از شفق قطبی
تصویری از شفق قطبی

در اینجا 9 نکته ضروری که کمتر کسی درباره شکار شفق قطبی و اقامت در ایگلو ها صحبت می کند را توضیح خواهم داد:

9 نکته مهم درباره شکار شفق قطبی و اقامت در ایگلو های شمالگان روسیه

1- برای دیدن شفق قطبی نروید. برای دیدن و اکتشاف مقصدتان بروید

راهنمایان محلی زیادی در مورمانسک و سایر شهرهای مناسب برای شکار شفق قطبی گفته اند که هر سال موارد زیادی پیش می آید که برای حتی مدت 3 هفته پیاپی کسی در منطقه آنها نتوانسته است شفق قطبی را شکار کند. در این مدت در اکثر شب ها آسمان منطقه طوفانی است و گویا خورشید هم فعالیت های زیادی انجام نمی دهد و این باعث می شود تا هیچ کس شفق قطبی را نبیند.

اگر شما هم جزء کسانی باشید فقط به امید دیدن شفق قطبی، به ایسلند ، فنلاند ، نروژ یا روسیه سفر می کنید به احتمال زیاد از قرار گرفتن در چنین شرایطی ناامید خواهید شد. در حالی که هر مقصدی فرصتهای خارق العاده ای به شما می دهد که بتوانید از آن لذت ببرید. می توانید به پیاده روی یخچالها بروید و در یک سفر برفی به دنبال خرس های قطبی بگردید. اگر برنامه هایی را انجام دهید که واقعاً برای آن هیجان زده اید ، ماجراجویی شما خاطره انگیز خواهد بود و دیدن شفق قطبی در صورتی که برای رقصیدن بیایند یک جایزه ای اضافی برای شما خواهد بود.

 

2- شفق قطبی غیرقابل پیش بینی است

برای دیدن شفق قطبی ، به یک شب تاریک و صاف نیاز دارید. آنها از اواخر آگوست تا اوایل آوریل در هر ساعت و در ساعات تاریک امکان مشاهده آنها وجود دارد ، که در مکان هایی مانند ترومسو می تواند تقریباً 24 ساعت در روز در زمستان آنها را ببینید. همچنین باید فعالیت های خورشیدی یا باد خورشیدی شعله های خورشیدی وجود داشته باشد. شفق قطبی وقتی اتفاق می افتد که ذرات خورشید وارد جو زمین می شوند و با اتم های گازی به شدت برخورد می کنند. پیش بینی های شفق قطبی وجود دارد اما حتی استفاده از برنامه های پیشرفته پیش بینی هم نمی تواند سطح فعالیت شفق را پیش بینی کند. واقعیت این است که شفق قطبی غیرقابل پیش بینی هستند.

 

3- برای دیدن شفق قطبی نیازی به شب های سرد نیست؛ فقط باید تاریک باشد

یکی دیگر از تصورات غلط رایج مردم این است که برای دیدن شفق قطبی باید هوا سرد باشد. شفق های قطبی در واقع در تمام طول سال فعال هستند. اما از آنجا که آنها فقط در ناحیه شفق قطبی بین 65 تا 72 درجه شمالی قابل مشاهده هستند ، از ماه آوریل تا آگوست هنگامی که منطقه شفق شمالی تقریباً در 24 ساعت نور روز را تجربه می کند ، قابل مشاهده نیستند. مردم فقط از آنجا که در ماه های زمستان قابل مشاهده هستند ، تمایل دارند شفق قطبی را با سرماخوردگی مرتبط کنند ، اما مواردی هم مشاهده شده است که گردشگران شفق قطبی را در ماه آگوست و در دمای بسیار راحت مشاهده کرده باشند.

از آنجا که برای دیدن شفق قطبی در آسمان ، نیاز به تاریک شدن هوا است ، اواخر آگوست / سپتامبر تا ابتدای ماه آوریل بهترین زمان برای مراجعه به مقصدی است که در منطقه شفق قطبی قرار دارد تا فرصتی برای دیدن آنها داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که ماه دسامبر به طور معمول بهترین ماه برای دیدن شفق قطبی نیست زیرا مقاصد محبوب مانند ترومسو در نروژ و کیرونا در سوئد حدود 70٪ احتمال بارندگی در هر روز در ماه دسامبر دارند. بارش به معنای پوشش ابر باعث می شود که دیدن نور شفق قطبی بسیار دشوار یا غالبا غیرممکن باشد.

می توانید از وب سایت های هواشناسی مانند WeatherSpark یا The Weather Channel مشورت بگیرید تا در هنگام برنامه ریزی سفر میانگین دما و میزان بارش را پیدا کنید.

 

4- هوا در قطب شمال می تواند در چشم به هم زدن تغییر کند.

هوا در قطب شمال به همان اندازه غیرقابل پیش بینی است که خود شفق قطبی. غروب آفتاب ، ابر ، باران ، برف ، تگرگ ، برف و وزش باد شدید اصلا غیر معمول نیست. پس در سفر به شمالگان خود را آماده هر اتفاق پیش بینی نشده ای در ارتباط با شرایط جوی نگه دارید.

5- شما هم باید برای دیدن شفق قطبی تلاش کنید.

همانطور که قبلاً گفتیم؛ برای دیدن شفق قطبی هوا باید تاریک باشد. این ممکن است بدان معنی باشد که برای جلوگیری از آلودگی نوری باید از شهر خارج شوید. شفق قطبی در شهرهایی مانند ریکیاویک و ترومسو هنگامی که در قویترین حالت قرار دارند قابل مشاهده است ، اما بهترین کار این است که در مناطق حومه قطب شمال به جستجوی نقاط تاریک بپردازید.

نکته: برخی از هتل ها در مناطق شکار شفق قطبی خدمات بیدار کردن در هنگام پیدا شدن شفق قطبی را دارند. آنها اکثرا با تیم های حرفه ای جستجو کننده شفق قطبی در تماس هستند و هنگامی که در شهر یا نزدیکی احتمال مشاهده وجود داشته باشد می توانند شما را بیدار کنند.

6- وقتی که برای شکار شفق قطبی رفته اید به جهت شمال نگاه کنید

شاید فکر کنید که شما به قدری به قطب شمال نزدیک شده اید که در واقع در مرکز شمال قرار گرفته اید. ولی کماکان ضروری است تا شما به سمت دقیقا مرکز کره زمین یعنی جهت شمال خیره شوید. جهت ورود پرتوها به جو زمین همیشه به گونه ای هست که در سمت شمال بیشترین احتمال مشاهده آنها وجود دارد.

7- شفق قطبی در طیف رنگی ظاهر می شود. حتی خاکستری و سفید.

رنگهای منحصر به فرد شفق قطبی توسط طیفهای گازهای کره زمین و ارتفاع در اتمسفر به دلیل برخورد ذرات خورشید و گازهای زمین ایجاد می شود. چشم غیر مسلح ما به راحتی می تواند قسمت سبز زرد طیف را که خورشید بیشتر از نور خود را ساطع می کند ببیند. سبز رایج ترین رنگ مشاهده شده است اما شفق قطبی نیز می توانند به رنگ خاکستری سفید باشند. و احتمال دارد که یک شب ابری اگر قبلاً آنها را ندیده باشید ، نتوانید شفق قطبی را از ابرهای آسمان تشخصی بدهید.

برخی اوقات هم شفق قطبی در آسمان وجود دارد ولی چشمان غیر مسلح ما نمی توانند آن را ببینند. در حالی که دوربین های عکاسی می توانند آنها را ثبت بکنند. به طور مثال به عکس بعدی نگاه کنید. عکاس پس از ناامید شدن از دیدن شفق قطبی تصمیم گرفت تا در این منظره از اسب های وحشی ایسلندی عکس بگیرد. منتها بعد از بازگشتن از سفر و مشاهده تصاویر متوجه ثبت شفق قطبی در عکس شد.

ثبت شفق قطبی توسط دوربین عکاسی در حالی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شد
ثبت شفق قطبی توسط دوربین عکاسی در حالی که با چشم غیر مسلح دیده نمی شد

8- در زمان ماه کامل هم می توان شفق قطبی را دید

یکی دیگر از تصورات غلط دیگر که مردم در مورد چگونگی دیدن شفق قطبی دارند این است که وقتی در شب چهاردهم یک ماه کامل وجود دارد ، نمی توانید شفق را ببینید. گردشگرانی که به منطقه رفته اند چندین بار با یک ماه کامل شفق قطبی را شکار کرده اند که در واقع نتیجه کار هم بسیار جالب در آمده اشت.ماه پیش زمینه را روشن می کند و آسمان آبی بسیار سیاه و سفید تری ایجاد می کند.

با ماه کامل ، حتی به تنهایی می توان یک سلفی با شفق قطبی گرفت. بدون ماه ، به شخص دیگری نیاز است که تصویر شمار را روشن بکند و در نتیجه در این حالت گرفتن سلفی غیرممکن است.

ثبت شفق قطبی در ماه کامل - به سایه افراد دقت کنید
ثبت شفق قطبی در ماه کامل – به سایه افراد دقت کنید

9- ایگلو های قطبی چندان هم محل خوبی برای اقامت و دیدن شفق قطبی نیستند

احتمالا شما هم در آگهی های تبلیغاتی شیفته تصاویر زیبایی ایگلو های روستای آئورورا شده اید که به سبک خانه های اسکیموها و با فرمی نیم کره ای و در بخش هایی با متریال های شفاف ساخته شده است. این تصویر زمانی کامل می شود که یک نفر بر روی تخت خود دراز کشیده و شفق قطبی را از پنجره های آن می  بیند.

ولی نکته ای که کمتر کسی به آن اشاره می کند و علیرغم منطقی و محتمل بودن آن تا زمان اقامت در متوجه نمیشوید این است که به احتمال زیاد شرایط اقامت شما در این ایگلو کاملا متفاوت باشد. از آنجا که اکثر افراد فصل زمستان را برای سفر به شمالگان و شکار شفق قطبی در نظر میگیرند؛ در نتیجه احتمال بارش برف و پوشیده شدن تمام بخش پنجره ها و نورگیرهای ایگلو وجود دارد و شما نه تنها هیچ دیدی به سوی بیرون ندارید، بلکه داخل یک کابین کاملا تاریک گیر افتاده اید.

اینجا شما باید برای دیدن شفق قطبی به مانند سایر گردشگران بیرون از ایگلو بیایید و در فضای باز شفق قطبی را شکار کنید. این یعنی حداقل هزینه نسبتا بالایی که برای این اقامت رویایی پرداخته اید چندان فایده ای برای شما نداشته است.

نکته دیگر این است که در همه برنامه های شکار شفق قطبی که در صورت مناسب بودن شرایط جوی هر شب برگزار می شود گردشگران حداکثر 3 ساعت در فضای بیرونی هستند و بعد از آن به هتل برمیگردند. این زمانی است که می توان در لابی هتل به استراحت پرداخت، یا سری به فروشگاه های محلی شهر زد و از تعامل با مردم محلی و دیدن زندگی آنها لذت برد. ولی در این زمان ساکنان ایگلو ها کماکان داخل کابین برف گرفته خود هستند که کیلومترها تا اولین منطقه مسکونی و حیات و سرزندگی شهری فاصله دارند و باید 24 ساعت منتظر باشند تا اتوبوس توریستی به دنبالشان بیاید و آنها را به شهر برگرداند.

البته تصویر زیبای محیط بیرونی ایگلو ها کماکان به قدری جذاب است که شاید برخی ترجیح بدهند برای تجربه حتی چند دقیقه ای قدم زدن در بیرون آن و گرفتن عکس های یادگاری در ایگلو ها اقامت داشته باشند.

شیشه های برف گرفته ایگلو در هنگام شفق قطبی
شیشه های برف گرفته ایگلو در هنگام شفق قطبی

امیدوارم نکات اشاره شده که جمع بندی تجربیات افراد زیادی از سفر به شمالگان و اقامت در ایگلو بود برای شما مفید و جذاب باشد. در صورتی که با این اطلاعات قصد همسفر شدن با من در زمستان 2020 به مورمانسک و شکار شفق قطبی را دارید در اولین فرصت با من تماس بگیرید.

 

۲ نظر درباره “ایگلو چیست؟ 9 نکته مهم در سفر شکار شفق قطبی در شمالگان روسیه

  1. عالی بود .سالهاست که شوق واشتیاق سف ر به قطب را دارم.تانزدیکی های قطب جنوب(USHUAIA _SOUTH OF ARGONTINA)سفر کرده ام ولی احتمالا در فوریه 2022 به مورمانسک سفر خواهم کرد.شماره تماس بدهید ممنون میشوم.09188146174

    • سلام.
      چه سفر جذابی داشتید. امیدوارم در سفر به شمالگان هم بتونید تجربه خوبی از شفق قطبی داشته باشید.
      ما هم فوریه امسال به مدت دو هفته در مورمانسک هستیم. شماره تماس رو در واتزاپ براتون ارسال کردم

دیدگاه‌تان را بنویسید: