در سفر به گیلان از این مکان ها بازدید نکنید، توصیه کاربران سایت تریپ ادوایزر

در سفر به گیلان از این مکان ها بازدید نکنید، توصیه کاربران سایت تریپ ادوایزرReviewed by منصور عبدلی on Dec 14Rating: 5.0نگاهی به نظرات کاربران تریپ ادوایزر در سفر به گیلان گردشگرانی که گیلان سفر کرده اند بعد از بازدید از جاذبه های این استان نظرات مثبت و منفی داشته اند که اطلاع از آنها قبل از سفر به گیلان بسیار مهم خواهد بود

سفر به گیلان بنا به دلایل مختلفی می تواند یک برنامه جذاب برای هر مسافری باشد. از گردشگران خارجی که تصویری گرم و پر از رمل های کویری و خانه های کاه گلی از ایران دارند تا خانواده های ایرانی که به دنبال یک سفر جذاب و مناسب با سلیقه خود می گردند. گیلان برای هر کدام از ما با تصویری متفاوت در ذهن هایمان نقش گرفته. برای یک نفر تصویری از غذاهای خوشمزه و خانم های کدبانوی با سلیقه با سبک خاص لباس پوشیدنشان؛ برای دیگری خانه های چوبی با سقف های کلوش ، لت یا سفال و با تلارهای بزرگ با منظره رو به شالیزار، شاید هم نمادی از روشنفکری و نویسندگان روشنگر زمانه خود باشد. هرچه باشد سفر به گیلان مانند فیل معروف داستان مولانا در اتاق تاریک است که هر کسی از ظن خود با آن ارتباط پیدا می کند.

اگر قصد سفر به گیلان را دارید کافی است تا جستجوی کوتاهی در فضای اینترنت داشته باشید تا با سیلی از لیست جاذبه های گردشگری گیلان روبرو شوید. نکته مشترک همه این مطالب این است که همگی با شور و حال فراوان از خوبی ها و جذابیت های این مقاصد صحبت می کنند. در حالی که براساس تجربه می دانیم که در هر جاذبه گردشگری تعداد قابل توجهی از افراد از سفر و بازدید خود راضی نیستند. در نتیجه دانستن علت این نارضایتی ها و به عبارتی نکات منفی آنها می تواند به تصمیم گیری شما کمک بکند تا از یک تجربه ناخوشایند در سفر به گیلان پیشگیری کنید.

برای سفر به گیلان گزینه های مختلفی مثل سفر هوایی، سفر با قطار، سفر با اتوبوس و شاید رایج ترین گزینه سفر با خودروی شخصی پیش روی شما است. بنا به دلایل شخصی آخرین گزینه یعنی سفر با خودروی شخصی علیرغم گرانی بنزین کماکان می تواند بهترین گزینه باشد. اگر دنبال دلیل و چرایی این این نکته هستید پیشنهاد می کنم این راهنمای خودمانی سفر به گیلان را مطالعه کنید تا متوجه شوید یک رانندگی عادی 4 ساعته چقدر جذابیت های مختلفی داشته است که شاید کمتر به آن دقت کرده باشید. اگر هم در سفر به گیلان به دنبال پیدا کردن خانه بومگردی مناسب هستید 5 خانه بومگردی منتخب استان گیلان که من شخصا تجربه اقامت در آنها را داشتم را به شما پیشنهاد می کنم.

چرا باید این مطلب را بخوانیم؟

سایت تریپ ادوایزر یکی از مهم ترین وب سایت های گردشگری است که بخش عمده ای از محتوای آن به طور مستقیم از نظرات کاربران و گردشگران شکل گرفته است. در این مقاله من به 5 مقصد که گردشگران در سفر به گیلان انتخاب کرده اند و در سایت تریپ ادوایزر معرفی شده است اشاره می کنم و به این دلایل معتقد هستم که دانستن این مطالب می تواند برای شما مفید باشد:

  • شما مدیر یک اقامتگاه ، رستوران یا یک مرکز گردشگری در گیلان هستید

بر اساس تجربه شخصی من، اکثر افراد فکر می کنند که زادگاه یا محل سکونت آنها زیباترین نقطه ایران یا حتی دنیا است. بحثی بر درست یا صحیح بودن این ادعا ندارم. ولی کاملا معتقد هستم بقیه افراد چندان با این نظر موافق نیستند. پس برای شما مدیران اقامتگاه یا مراکز گردشگری بسیار مهم است که نظر و سلیقه سایر گردشگران را در سفر به گیلان بدانید و در روش های مدیریت کسب و کار خود بازنگری کنید. شاید اقامتگاه شما از نظرتان در بهترین مکان و بالاترین کیفیت باشد؛ ولی این احتمال وجود دارد که نظر مخاطبان شما متفاوت باشد.

  • شما قصد سفر به گیلان را دارید

با یک جستجوی ساده در اینترنت لیست بلند بالایی از مقاصد برای سفر به گیلان در دسترس شما خواهد بود. به طور شگفت انگیزی همه آنها از جذابیت های این مقاصد گفته اند و انگار نه انگار که هیچ کدام از آنها نکات منفی یا ویژگی هایی دارد که باعث می شود این جاذبه برای هر کسی مناسب نباشد. در واقع با دسترسی ساده به اطلاعات شما دیگر نیاز چندانی به لیست جاذبه های یک منطقه ندارید؛ بلکه شاید بیشتر برای شما مهم باشد که به نحوی بدانید کدام مناطق برای شما و با توجه به سلیقه شما مناسب نیستند تا آنها را از لیست خود حذف کنید.

در نظراتی که کاربران سایت تریپ ادوایزر برای هر مقصد گردشگری می نویسند به کرات نظرات منفی یا عدم رضایت آنها دیده می شود. با خواندن چنین نظراتی می توانید مطمئن بشید که آیا در صورت بازدید شما هم چنین تجربه ای خواهید داشت یا خیر.

با این پیش زمینه به معرفی پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری در سفر به گیلان می پردازم.

1- نظرات درباره سفر یه روستای ماسوله

روستای پلکانی و طبیعت زیبای ماسوله
روستای پلکانی و طبیعت زیبای ماسوله

روستای ماسوله شاید پرمخاطب ترین جاذبه گردشگری استان گیلان باشد. این را هم از تعداد نظرات مخاطبان سایت تریپ ادوایزر می توان فهمید. هم از شلوغی و ترافیک مسافر و خودرو و تورهای گردشگری در ایام تعطیل و غیر تعطیل. اما فکر می کنید کسانی که از روستای ماسوله دیدن کرده اند از چه نکاتی لذت برده اند و چه مواردی برای آنها عذاب آور بود:

روستای پلکانی و طبیعت زیبای ماسوله
روستای پلکانی و طبیعت زیبای ماسوله

نکات مثبت ماسوله از دیدگاه گردشگران

  • هوای خنک و تمیز به نسبت بقیه مناطق استان
  • قدم زدن در حیاط یا پشت بام همسایه 😉
  • خوراکی های خوشمزه مثل کلوچه ، آش و کباب
  • معماری پلکانی و متفاوت روستا با سایر نقاط استان

نکات منفی ماسوله از دیدگاه گردشگران

  • حجم بالای توریست و مسافر (اورامانات کردستان را به دلیل خلوتی نظر بیشتر دوست داشتند)
  • جنس های دم دستی بنجول و ساخت چین!!! به عنوان سوغاتی
  • ترافیک جاده
  • اقامتگاه های نه چندان مناسب (ترجیح به اقامت در هتل های رشت)
سوغاتی های تکراری ماسوله
سوغاتی های تکراری ماسوله

2. نظرات در بازدید از قلعه رودخان

نمایی از قلعه رودخان در دل جنگل های فومن
نمایی از قلعه رودخان در دل جنگل های فومن

قلعه رودخان یا قلعه حسامی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری است که گردشگران داخلی و خارجی در سفر به گیلان از آن بازدید می کنند. قلعه ای که به روایتی متعلق به دوره سلجوقیان و به روایتی دیگر دوره ساسانیان است که البته این شک و تردید چندان برای کسانی که به این منطقه می آیند مهم نیست. بیشتر افراد برای دیدن قلعه زیبای بالای تپه به این تاریخچه های نه چندان معتبر اهمیت نمی دهند و حتی حاضر هستند برای آن پله های زیادی را در دل جنگل طی کنند تا به آن برسند. با این حال وقتی سایت تریپ ادوایزر نظر مسافرانی که به قلعه رودخان رفته اند را پرسید، دلایل مختلفی برای دوست داشتن یا دوست نداشتن آن اظهار کردند:

چرا گردشگران قلعه رودخان را دوست داشتند؟

  • منظره عالی در طول مسیر پیاده به سمت قلعه رودخان (اگر خوش شانس باشید و هوای مه آلود را تجربه کنید)
  • ترکیبی از تاریخ، طبیعت و تحرک بدنی.
قلعه رودخان از نگاه کاربران تریپ ادوایزر
قلعه رودخان از نگاه کاربران تریپ ادوایزر

چرا از قلعه رودخان خوششان نیامد؟

  • زباله هایی که در طول مسیر ریخته شده بود که گویا دیگر بخشی از سبک زندگی و گردشگری ایرانیان شده است.
  • رستوران هایی که برای خدمات کاملا معمولی هزینه بالایی می گیرند. این نکته در هیچ جای جهان از چشم گردشگران دور نمی ماند. رستوران های قلعه رودخان هم در این زمینه استثنا نیستند.
  • قلعه رودخان برای آدم های تنبل مناسب نیست P:
مسیری که باید طی کنید تا به قلعه رودخان برسید
مسیری که باید طی کنید تا به قلعه رودخان برسید

3-دریاچه سقالکسار گیلان

دریاچه سقالکسار گیلان یک دریاچه مصنوع است که برای جمع آوری آب باران و آب های سطحی ساخته شده تا در زمان مورد نیاز برای آبیاری مزارع برنج استفاده شود. با این حال اکثر کسانی که به استان گیلان سفر می کنند از این دریاچه به عنوان یک جاذبه گردشگری یاد می کنند. سقالکسار در فاصله کمی از جاده تهران رشت و در واقع یکی از نزدیک ترین جاذبه های گردشگری است که در سفر به گیلان در دسترس است. همین نکته برای کسانی که چندان با رانندگی زیاد میانه خوبی ندارند کافی است تا در آخر هفته ها از استان های جنوبی خود را به اینجا برسانند.

نمایی از دریاچه سقالکسار
نمایی از دریاچه سقالکسار

تجربه کاربران تریپ ادوایزر هم که پیشتر به دریاچه سقالکسار رفته اند هم گویای نکات متفاوت و مهمی است که بهتر است قبل از سفر به گیلان و اینتخاب این مقصد در جریان آنها قرار گرفت:

نکات مثبت بازدید از سقالکسار از دیدگاه گردشگران

  • مناسب برای استراحت کوتاه و صرف چای
  • مقصدی مناسب برای پاییز و بهار
  • زباله کمتر به نسبت سایر مکان های مشابه
  • ترکیب جنگل و آب در فاصله کوتاه
دریاچه سقالکسار از نگاه کاربران تریپ ادوایزر
دریاچه سقالکسار از نگاه کاربران تریپ ادوایزر

نکات منفی بازدید از سقالکسار

  • آفتاب سخت در روزهای گرم تابستان
  • نبودن امکانات رفاهی مانند سوپرمارکت و رستوران (هرچه لازم دارید از قبل تهیه کنید)

 

4- موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از معدود موزه های فضای باز (Open Air Museum) در ایران است. بعد از زلزله رودبار در سال 1369 خیلی ها متوجه شدند که زلزله به غیر از جان و مال افراد، یک تهدید بزرگ برای فرهنگ و پیشینه این منطقه است و باعث شد تا تعداد زیادی از ساختمان های با ارزش استان گیلان در این موزه در حومه شهر رشت جمع آوری شوند. افتتاح شد و الان ساختمان های بسیار باارزشی از دوران قدیم در این منطقه در دسترس گردشگران قرار گرفته اند. این موزه زمانی جذابیت بیشتری برای شما خواهد داشت که بفهمید متاسفانه در کمتر مناطقی از استان گیلان اثری از چنین سبکی از معماری باقی مانده باشد و به جای این خانه های زیبا شیروانی های رنگی و حتی نمای رومی دیده می شود.

موزه میراث روستایی گیلان از نگاه کاربران تریپ ادوایزر
موزه میراث روستایی گیلان از نگاه کاربران تریپ ادوایزر

با این حال کسانی که در سفر به گیلان از موزه میراث روستایی گیلان بازدید کرده اند نظرات خود را در صفحه این موزه در سایت تریپ ادوایزر اینگونه بیان کرده اند:

چرا موزه میراث روستایی گیلان را دوست داشتند؟

  • معماری جذاب و با ارزش خانه های موزه
  • قدم زدن در جنگلی زیبا و آرام
معماری سنتی در موزه میراث روستایی گیلان
معماری سنتی در موزه میراث روستایی گیلان

چه چیزی از موزه میراث روستایی را نپسندیدند؟

  • در روزهای بارانی به این موزه نروید. بخش عمده ای از این موزه پیاده روی در فضای باز و جنگلی است که این کار در هنگام بارندگی بسیار سخت است.
  • به فکر کودکان خود باشید. پیاده روی 3 یا 4 ساعته در این جنگل زیبا و بازدید از خانه های قدیمی برای شما تفریحی بسیار جذاب است. ولی شاید کودکان شما به راحتی تحمل نکنند. پس اگر با فرزندان خردسال خود از موزه میراث روستایی گیلان بازدید می کنید خود را برای شنیدن نق زدن آنها آماده کنید.
  • آشنایی با سبک زندگی گیلان، اما نه به طور کامل. شاید معماری و طبیعت موزه میراث روستایی گیلان به خوبی شرایط زندگی مردم منطقه را به شما نشان بدهد. ولی در این موزه چندان حال و هوای زندگی وجود ندارد. حتی زنانی که در بعضی از این خانه ها آشپزی می کنند و نان های محلی خوشمزه ای می پزند هم کاملا مشخص است که بعد از پایان ساعت کاری موزه این نمایش را تعطیل می کنند و به زندگی واقعی خود برمی گردند.
موزه میراث روستایی گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

5- بازار رشت

آخرین جاذبه گردشگری گیلان که در این مقاله درباره آن صحبت می شود بازار رشت است. شاید از جهات مختلفی بازار رشت متفاوت ترین مقصد در سفر با گیلان باشد. اینجا حضور مردم محلی بیش از هر قسمت دیگری از استان گیلان دیده می شود. پس طبیعی است که از این بازار انتظار درک و تجربه فرهنگ گیلانی را داشته باشیم. مخاطبان سایت تریپ ادوایزر بعد از بازدید از بازار رشت چنین نظراتی درباره آن داشته اند:

بازار رشت از نگاه کاربران تریپ ادوایزر
بازار رشت از نگاه کاربران تریپ ادوایزر

نکات مثبت بازار رشت از دیدگاه گردشگران

  • معماری متفاوت بازار رشت – تصویری که از بازارهای ایرانی در ذهن گردشگران شکل گرفته ترکیبی از کاروانسرا و طاق های آجری است. با این پیش فرض بازدید از بازار رشت هر بیننده ای را شگفت زده می کند.
  • فروش محصولات محلی – در این بازار برعکس سایر بازارهای ایران و گیلان خبری از محصولات تولید کشور چین وجود ندارد.
  • خوراکی های محلی و خوشمزه داخل بازار
ماهی فروش بازار رشت
ماهی فروش بازار رشت

نکات منفی بازار رشت از دیدگاه گردشگران

  • اینجا یک بازار توریستی نیست. اگر مانند سایر سایت های گردشگری انتظار کیوسک های اطلاع رسانی گردشگری یا خدمات خاصی را داشته باشید؛ در بازار رشت کمی ناامید می شود. اینجا غیر از مردمانی که به سبک سال های دور مشغول داد و ستد هستند چیزی وجود ندارد.
بازار رنگارنگ رشت
بازار رنگارنگ رشت

این مقاله بخش کوچکی از تجربیات گردشگرانی بود که به گیلان و این 5 جاذبه اصلی سفر کرده اند . به احتمال زیاد شما هم چنین تجربیات مشابهی از سفر به گیلان یا سایر نقاط ایران داشته اید که فکر می کنید منتشر کردن آن برای تصمیم گیری در سفر به آن مقصد مهم باشد. خوشحال خواهم شد تجربیات خود را در انتها این مقاله با من و سایر کسانی که این مقاله را می خوانند به اشتراک بگذارید.

۴ نظر درباره “در سفر به گیلان از این مکان ها بازدید نکنید، توصیه کاربران سایت تریپ ادوایزر

  1. جالب بود. من هم اورامانات رو بیشتر از ماسوله دوست دارم. ماسوله فقط روزهای وسط هفته تو نیمه دوم سال قشنگ هست. وگرنه آخر هفته ها باید کلی تو ترافیک جاده بمونی

  2. من با مناطق گردشگری که معرفی شد و در تریپ ادوایزر در مورد نکات مثبت ومنفی سفر به این مناطق در گیلان صحبت شده موافق نیستم. من یک سالی است که از تهران به گیلان مهاجرت کرده ام و کلا دیدگاهم نسبت به سفر به گیلان تغییر کرده است آنچه گردشگران چه داخلی و چه خارجی باید از گیلان دریافت کنند سفر با هدف های خاص و مشخص است که در این صورت از سفر به گیلان بسیار لذت خواهند برد در غیر اینصورت با مناطقی که شما نام بردید یک سفر معمولی رقم خواهد خورد که صرفا برای تغییر آب و هوا و جوجه زدن بوده است

    • سلام. ممنون از نظر شما.
      این 5 جاذبه گردشگری که در این مطلب اشاره شد با معیارهای کمّی و به عنوان پربازدید ترین و پر مخاطب ترین مقاصد گردشگری استان گیلان در سایت تریپ ادوایزر انتخاب شده اند و من در انتخاب آنها دخیل نبودم. من هم کاملا مانند شما موافق هستم کسانی که به این مقاصد سفر می کنند نمی تونن چندان تجربه منحصر به فردی داشته باشند. به نظر من هم یکی از بهترین فرصت ها برای داشتن تجربیات بکر در استان گیلان اقامت در خانه های بومگردی و همنشینی با جامعه محلی است. جایی که به جای کمیت به کیفیت گردشگری باید اهمیت داده بشه.

دیدگاه‌تان را بنویسید: