3 خانه برگزیده از بهترین خانه های بومگردی استان گلستان

3 خانه برگزیده از بهترین خانه های بومگردی استان گلستانReviewed by منصور عبدلی on Nov 21Rating: 5.0بهترین و پرهیجان ترین خانه های بومگردی استان گلستاناین خانه های بومگردی به شما امکان تجربه فرهنگ و طبیعت جذاب استان گلستان و همنشینی با مردم دوست داشتنی این منطقه را می دهد

استان گلستان در شمال شرقی ایران و بر اساس تقسیم بندی هایی که در پروژه در ایران صورت گرفته است بخشی از منطقه خراسان بزرگ است. قرار گیری این استان بین دریای خزر، ارتفاعات البرز و منطقه خراسان تنوع بسیار زیادی به آن داده است که باعث شده است شناسایی خانه های بومگردی استان گلستان در اولویت قرار بگیرد.

به مانند سایر مناطق که پیشتر به قصد شناسایی و معرفی خانه های بومگردی به آنها سفر کرده ایم، خانه های بومگردی استان گلستان نیز دارای ویژگی های زیر هستند:

  • خانه های بومگردی استان گلستان همگی توسط خانواده هایی محلی و بومی منطقه مدیریت می شوند که محل اقامت این خانواده ها در همان منطقه است. در نتیجه شما به خوبی می توانید با اقامت در این خانه های بومگردی، زندگی یک خانواده بومی استان گلستان را تجربه کنید.
  • خانه های بومگردی استان گلستان که در این بخش معرفی شده اند همگی در نقاط روستایی یا شهرهای کوچک قرار گرفته شده اند. در نتیجه می توان اطمینان داشت که بخش عمده ای از فرهنگ دست نخورده این استان در این خانه های بومگردی قابل تجربه خواهد بود.

خانه بومگردی تورکمن یورت

نعیم عاشوری به همراه خانواده خود در حوالی شهر کلاله و روستای تمر قره قوزی خانه بومگردی تورکمن یورت را راه اندازی کرده است. کاملا بدیهی است که در زندگی یک خانواده ترکمن، حضور اسب کاملا چشم گیر است. پس با اقامت در این خانه بومگردی می توانید تجربه آموزش اسب سواری و گشت و گذارهای یک یا چند روزه در منطقه را داشته باشید. همین طور نزدیکی به گورستان باستانی خالد نبی هم باعث جذابیت بیشتر این خانه بومگردی شده است.

نعیم عاشوری مدیریت خانه بومگردی تورکمن یورت
نعیم عاشوری مدیریت خانه بومگردی تورکمن یورت

خانه بومگردی ساسنگ

راحله احمدی کارشناس محیط زیست که از تهران به مینودشت مهاجرت معکوس داشته و اکنون خانه ای قدیمی را در روستای ساسنگ مرمت کرده است و مشغول پذیرایی از مهمان ها است. این کار پای پدر و مادر بازنشسته او را نیز به خانه بومگردی ساسنگ باز کرده است و اکنون همه اعضای خانواده و چند نفر از روستاییان مشغول کار و فعالیت در این خانه هستند. سفرنامه بازدید ما از اقامتگاه بومگردی ساسنگ را از اینجا بخوانید.

راحله احمدی مدیریت خانه بومگردی ساسنگ
راحله احمدی مدیریت خانه بومگردی ساسنگ

خانه بومگردی بام ساسنگ

خانواده مصطفی لو که ترکیبی پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، زن عمو، عروس و نوه ها هستند که خانه ای با قدمت بیش از یک قرن را مرمت کرده اند و در حال احداث خانه بومگردی هستند. این کار باعث شده است تا نیمی از خانواده از شهرهای اطراف به روستای پدری خود مهاجرت معکوس کنند و روستای ساسنگ پر رونق تر از روزهای گذشته بشود. پختن نان در تنور هیزمی، چرا بردن گوسفندان و بخش های دیگری از زندگی مردم این روستا، همگی از تجربیاتی ساده ولی دلنشین در این خانه بومگردی است.

خانه بومگردی بام ساسنگ یکی از خانه های بومگردی استان گلستان
خانه بومگردی بام ساسنگ یکی از خانه های بومگردی استان گلستان

به زودی سفرنامه سایر خانه های بومگردی استان گلستان در این صفحه منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌تان را بنویسید: