سفر گروهی مسئولانه پروژه در ایران به خانه بومگردی جواهری

سفر گروهی مسئولانه پروژه در ایران به خانه بومگردی جواهریReviewed by منصور عبدلی on Dec 16Rating: 4.5سفری مسئولانه به خانه بومگردی جواهری اگر قصد همسفر شدن با پروژه در ایران در بازدید از خانه های بومگردی و آشنایی با سفری مسئولانه را دارید توصیه می کنیم این مطلب را مطالعه کنید

بازدید گروهی از خانه بومگردی جواهری در یلدای امسال بهترین فرصت برای شروع فعالیت جدیدی از پروژه در ایران تحت عنوان بازدید‌های دوستانه و گروهی از خانه‌های بومگردی ایجاد کرد. بعد از 2 سال فعالیت مستقیم در ارتباط با خانه‌های بومگردی و کامل کردن اطلاعات تخصصی در زمینه گردشگری پایدار با بازدید‌های محلی از بیش از 40 خانه بومگردی، امیدوارم تا حد امکان سفری مسئولانه و با کمترین آسیب به بستر فرهنگی و اجتماعی مقصد خود داشته باشیم. سفر ما ویژگی‌های نسبتا متفاوتی با سایر سفرهای رایج دارد که در این زمینه بیشتر توضیح خواهم داد.

عدم پیروی از جریان گردشگری انبوه

مقصد ما یک منطقه نسبتا نامتعارف و کمتر شناخته در ارتفاعات غربی و در شهر بوئین و میاندشت و در نهایت خانه بومگردی جواهری است. یک خانه بومگردی در ارتفاعات زاگرس که برای چندین قرن است که پذیرایی گرجی‌ها و ارمنی‌های کوچ داده شده توسط شاه عباس است. در واقع در فصلی که اکثر تورها و برنامه‌های گردشگری به سمت مقاصدی همچون کویر یا سواحلی جنوبی حرکت می کنند و بارگذاری بیش از ظرفیت این مناطق باعث صدمات جبران ناپذیری به گردشگری منطقه می شود، ما سعی کردیم تا مقصدی آرام و خلوت را برای سفر خود انتخاب کنیم.

 

سبک متفاوتی از سفر در خانه بومگردی جواهری

یکی از اهداف خانه‌های بومگردی ایجاد ارتباطی مستقیم بین گردشگر و جامعه محلی است. به این منظور که گردشگران بتوانند ابعاد واقعی و غیرفانتزی زندگی مردم مجلی را از نزدیک لمس کنند. در سفر ما به خانه بومگردی جواهری این ارتباط از مبدا و محل حرکت ما، یعنی تهران ایجاد می شود. بر خلاف سایر سفرها که توسط فضای ایزوله شده اتوبوس‌های توریستی انجام می شود و مسافر در طول مسیر فقط ارتباطی تصویری از پشت شیشه‌های اتوبوس با محیط اطراف دارد، ما رویه متفاوتی را در نظر گرفته ایم.

در این سفر هرکدام از همسفران یک بلیط اتوبوس رفت و برگشت به مقصد را دارند و از زمانی که در سالن انتظار ترمینال جنوب منتظر شروع برنامه و در طول مسیر در داخل اتوبوس نشسته اند، حضور مردم محلی مقصد را در کنار خود احساس می کنند. صحبت‌های زن و شوهری که در صندلی جلو با لهجه محلی مشغول صحبت هستند یا مکالمه پیرزنی که با تلفن همراه بازگشتش از تهران را به نوه عزیز دردانه اش خبر می دهد هم می تواند بخش‌هایی از جاذبه‌های این سفر برای شما باشد. طبیعی است که در این سفر شما کمتر امکان رقص و پایکوبی گروهی با همسفران درون اتوبوس دربست را دارید ولی شاید تجربه چنین سفری برای اولین بار در زندگی شما جالب باشد.

مقصد ما به قدری دور افتاده است که از تهران حرکت اتوبوس مستقیم ندارد. بعد از اینکه در گلپایگان، نزدیک ترین شهر بزرگ به این خانه بومگردی جواهری از اتوبوس پیاده شدیم، مردی که در همسایگی خانه بومگردی مقصد ما راننده مینی‌بوس است به دنبال ما خواهد آمد و در تمام گشت‌های محلی در کنار ما خواهد بود. ما نیز بسیار خوشحال خواهیم بود که بخش بیشتری از هزینه این سفر را در شهر مقصد و دقیقا برای همسایه‌های خانه بومگردی جواهری هزینه کرده ایم.

تعداد بهینه همسفران

ظرفیت سفر ما در بیشترین حالت 15 نفر خواهد بود. این تعداد اندازه بهینه ای است که هم با توجه به ظرفیت خانه بومگردی جواهری و همین طور حجم و تراکم برنامه چیده شده است. من معتقد هستم که تورهای رایج با اتوبوس‌های 44 نفره و حتی بیشتر به گونه ای برگزار می شوند خانواده میزبان در آن فقط وظیفه خدمات رسانی و تامین نیازهای حداقلی مهمان‌ها را بر عهده دارند و فرصتی برای گپ و گفتگو و هیچ گونه معاشرتی با آنها نخواهند داشت. این می تواند باعث شود تا بخش عمده ای از کیفیت‌های سفر از بین برود.

نمایی از خانه ای قدیمی در اطراف خانه بومگردی جواهری
نمایی از خانه ای قدیمی در اطراف خانه بومگردی جواهری

همنشینی با خانواده‌های محلی

ما در این برنامه مهمان بسیار ویژه ای در خانه بومگردی جواهری خواهیم داشت. مهمان ما نه یک هنرمند معروف یا بازیگر سینما نیست. شاید با صرف هزینه ای هرچند زیاد امکان دعوت از هر سلبریتی برای ما مقدور بود. اما مطمئن هستیم او هیچ خاطره ای از برنامه ما نخواهد داشت. ولی مهمان ما چند نفر از خانواده‌های گرجی و ارمنی منطقه هستند. پیرزنی خوش صحبت که از او دعوت کردیم چند ساعتی در کنار ما باشد و برای ما از خاطرات خوب سال‌های دور به ما بگوید. ما هم بتوانیم به آنها خودمان و آنها ثابت کنیم که هنوز هم بخش‌هایی از فرهنگ و پیشینه این مردمان برای ما مرکز نشینان جذاب و با ارزش است.

تصویری از خانواده های گرجی در همسایگی خانه بومگردی جواهری
تصویری از خانواده‌های گرجی در همسایگی خانه بومگردی جواهری

امیدواریم این سفر و تجربیات آن شروعی زیبا و تاثیرگذار بر سفرهای مسئولانه پروژه در ایران باشد.

برای اطلاعات بیشتر از خانه بومگردی جواهری می توانید سفرنامه اولین بازدید پروژه در ایران از این خانه بومگردی را از اینجا مطالعه کنید. همچنین سایر خانه های بومگردی ارتفاعات زاگرس از اینجا در دسترس است.

۶ نظر درباره “سفر گروهی مسئولانه پروژه در ایران به خانه بومگردی جواهری

  1. مسیری که از گلپایگان به سمت مقصد میرفتیم کافی بود تا از اینکه تصمیم گرفتم این سفر رو بیام کاملا خوشحال باشم… میان کوههای برفی و طلوع صورتی کم نظیر…
    از آقای جواهری واقعا ممنونم که تمام سفر پیش ما بودن و با تجربیاتشون و اطلاعاتشون کاملا منطقه رو واسمون شرح دادن و حس نزدیک بودن به محیط رو واسمون فراهم کردن…
    و در کل اون خونه ی آروم و غذاهای خوشمزه و کرسی گرم باعث شد یه خاطره ی خیلی خوب واسمون ثبت شه… مرسی از شما آقای عبدلی که این سفر رو هماهنگ کردین …

  2. خانه جواهری یکی از بهترین و زیباترین اقامتگاه هایی بود که من تجربه کردم. محیطی بسیار دوستانه با چیدمانی دلنشین که واضح است برای راه اندازی آن بسیار با فکر و برنامه عمل شده است. به علاوه جاذبه های تاریخی و فرهنگی و طبیعی زیاد منطقه بویین میاندشت این شهر را به مقصدی بسیار پر جاذبه تبدیل میکند.
    اما نقطه عطف سفر و اقامت در خانه جواهری،دیدار و همکلامی با آقای دکتر مهدی جواهری مدیر اقامت گاه است.استاد هنر دانشگاه اصفهان که خانه پدری را با هدف ارتقا سطح فرهنگی و کمک به اقتصاد محلی تبدیل به مرکزی برای رشد هنر و فرهنگ در منطقه نموده و افکار بزرگی برای پیشرفت ایران دارند.

  3. من به سهم خودم نظرم را از دو دیدگاه بیان میکنم.یکی به عنوان گردشگر و دیگری از دید حرفه خودم که راهنمایی گروه های گردشگری است.
    به عنوان گردشگر شخصا از برنامه ریزی بسیار دقیق راهنما و رفتار دوستانه و در عین حال مسوولانه ایشان بسیار لذت بردم.منطقه بویین میاندشت از بکرترین و خاص ترین جاهایی بود که تا الان دیده ام.پتانسیل بالای تاریخی فرهنگی و در عین حال طبیعی،همه در یک سایت جمع و جور واقعا خاص و عالی بود.
    خانه بوم گردی جواهری از لحاظ زیبایی،تمیزی و نظافت،رسیدگی به خواسته های میهمانان،فراهم کردن امکانات مورد نیاز و رفتار حرفه ای به عقیده من بسیار ممتاز بود.صرفا اگر جهت وعده های غذایی امکان انتخاب داشتیم بهتر میشد.
    از دیدگاه یک راهنما همه موارد مخصوصا رفتار استاد مهدی جواهری به عنوان صاحب خانه با میهمانان برای من خیلی حایز اهمیت بود.مطمینا وقتی شرایط و بستر موجود در تور بی حاشیه منفی باشد،هم راهنما آسوده تر خواهد بود و هم مطمینا تور به بهترین حالت برگزار میشود که در نتیجه،مسافران عزیز هم همگی رضایتمند از سفر بازمیگردند.
    ممنون از راهنمای تورمان،منصور عزیز، که این فرصت رو برای ما ایجاد کردند.

  4. دیدار از خونه های بومگردی همیشه برام جالب بوده، خصوصا اینکه خودم میخوام در آینده نزدیک یکی از این خونه های بومگردی رو اداره کنم، واسه همین فورا از پیشنهاد لیدر عزیزمون استقبال کردم و واسه دیدن خونه آقای جواهری برنامه ریزی کردم. و چه خوب که این فرصت واسم پیش اومد چون هم تونستم از سکوت و آرامش این خونه و محیط اطرافش لذت ببرم و هم از راهنمایی ها و دیدگاه های اقای جواهری استفاده کنم. الحق که آقای جواهری زحمت زیادی برای بازسازی و احیا بنا و سنت های منطقه کشیدن. مشتاقم دفعه بعدی که اونجا میرم عروسک های معروف و صنایع دستیشون رو واسه فروش و عرضه ببینم. باید از اقای جواهری و آقای عبدلی بابت این فرصتی که برامون به وجود آوردن تشکر ویژه کنم.

  5. تا کنون از اقامت گاههای بومگردی بازدید یا اقامتی نداشته ام.
    ولی بسیار مایل به مافرت و تجربه ی این نوع مسافرت را دارم.

    • در سال جدید مجددا برنامه های بازدید از خانه های بومگردی داریم. فرصت خوبی هست تا خانه های بومگردی که به اصول‌گردشگری پایدار متعهد هستند را تجربه کنید

دیدگاه‌تان را بنویسید: