عکاسی از شفق قطبی – چطور با گوشی خود تصاویر جذاب بگیریم

عکاسی از شفق قطبی - چطور با گوشی خود تصاویر جذاب بگیریمReviewed by منصور عبدلی on Nov 16Rating: 5.0عکاسی از شفق قطبی با دوربین تلفن همراهاگر قصد سفر به مورمانسک و عکاسی از شفق قطبی با دوربین تلفن همراه را دارید، حتما این مقاله را مطالعه کنید

عکاسی از شفق قطبی شاید دغدغه همه کسانی باشد که به مدار شمالگان سفر می کنند. گرچه لذت تماشای شفق قطبی در هیچ تصویر، نوشته و توصیفی نمی گنجد؛ ولی همه ما دوست داریم این لحظه به یاد ماندنی را به بهترین حالت ممکن ثبت کنیم و داشتن چند عکس یادگاری جذاب از این رویداد می تواند بهترین روش برای ثبت آن باشد. حال مهم نیست که شما یک عکاس حرفه ای باشید یا یک جهانگرد ماجراجو.

شاید در ابتدا فکر کنیم که برای عکاسی از شفق قطبی نیازمند تجهیزات پیشرفته و حرفه ای عکاسی باشیم؛ که البته چندان هم اشتباه نکرده ایم. ولی باید این نکته را هم به خاطر داشته باشیم که دوربین تعیبه شده در تلفن همراه ما هم امکانات بسیار پیشرفته ای دارد که خیلی از ما یا از آن بی اطلاع هستیم، یا نمی توانیم از آنها استفاده کنیم. پس اگر گوشی تلفن همراه نسبتا پیشرفته ای دارید و زمستان امسال در تور مورمانسک ثبت نام کرده اید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

چه زمانی برای عکاسی از شفق قطبی مناسب است

اگر بخواهیم به همه عوامل تاثیرگذار بر شکار شفق قطبی و عکاسی از آن اشاره کنیم، بهتر است آنها را در دو گروه اصلی طبقه بندی کنیم:

  • عوامل مربوط به سیاره زمین
  • عوامل مربوط به ستاره خورشید

عوامل مربوط به سیاره زمین شاید ساده تر و به ذهن شما آشناتر باشند. به طور کلی نیمه سرد و تاریک سال بهترین زمان برای مشاهده شفق قطبی است. یعنی در نیمه دوم سال در نیمکره شمالی و نیمه اول سال در نیمکره جنوبی. پس اگر قصد عکاسی از شفق قطبی در مورمانسک را دارید، باید فصل زمستان را انتخاب کنید. با توجه به پیش بینی هوا شبی را انتخاب کنید که هوا صاف باشد و کمترین ابر ممکن در آسمان وجود داشته باشد. درضمن تا می توانید از شهرها و مراکز آلودگی نوری فاصله بگیرید.

ولی عوامل مربوط به ستاره خورشید کمی متفاوت تر و غیر قابل پیش بینی تر است. همانطور که در مقاله قبلی نحوه شکل گیری شفق قطبی را توضیح دادم، مشاهده شفق قطبی روی زمین، وابسته به فعالیت های تابشی خورشید است که با شاخصی به نام kp سنجیده می شود. این شاخص که بین صفر تا 7 متغیر است که هرچه این عدد بالاتر باشد شانس بیشتری برای مشاهده شفق قطبی وجود دارد.

شاخص kp شرایط مشاهده شفق قطبی
صفر شما هیچ شانسی برای مشاهده شفق قطبی ندارید
بین 1 تا 3 احتمال ضعیفی برای مشاهده وجود دارد
4 شفق قطبی قابل مشاهده است
از 5 تا 6 با شفق قطبی درخشانی روبرو خواهید شد
7 تبریک؛ شما بسیار خوش شانس هستید

برای اطلاع از شاخص kp و پیش بینی آن توصیه می کنم تا اپ مربوط به پیش بینی فعالیت های خورشیدی را روی تلفن همراهتان نصب کنید و بر این اساس بهترین زمان برای عکاسی از شفق قطبی را انتخاب کنید.

چطور از شفق قطبی عکاسی کنیم

به طور کلی جذاب ترین عکس های شفق قطبی که در ژورنال های عکاسی چاپ می شوند، دارای مناظری از درختان پوشیده از برف در کنار دریا یا دریاچه ای است که انعکاس آن بر روی آب افتاده است. همین طور قرار گرفتن عناصر مصنوع مانند کلبه چوبی، ایگلو یا موارد مشابه می تواند عکاسی از شفق قطبی را جذاب تر کند.

ولی ما فقط یک گوشی تلفن همراه در دست داریم. چطور چنین عکسی بگیریم؟

طبیعی است که روی صحبت من با کسانی است که دوربین های پیشرفته و به روزی در تلفن همراه خود دارند که می توانند عکاسی بهتری در شب انجام دهند.

برای راحتی کار بهتر است از یک اپ مناسب برای تنظیمات دوربین خود استفاده کنید. سپس این نکات را برای عکاسی از شفق قطبی در نظر بگیرید:

دوربین خود را از حالت فوکوس خودکار خارج کنید.

  1. Iso را به حداکثر رسانده و سرعت شاتر را بین 10 تا 20 ثانیه قرار دهید.
  2. دیافراگم را در بازترین حالت ممکن بگذارید.
  3. برخی از دوربین ها حالت “Stars” را دارند. بهتر است گوشی خود را در این حالت قرار دهید.
  4. داشتن سه پایه بسیار مفید است. ولی اگر نداشتید هم می توانید عکاسی کنید. ابتدا یک تکیه گاه پیدا کنید، نفس خود را حبس کنید و شاتر را فشار دهید. هرچه کمتر تکان بخورید، درختان و ساختمان ها شفاف تر خواهند بود.

نکته بسیار مهم: فراموش نکنید که همه لوازم الکترونیکی در سرما خیلی زود شارژ خود را خالی می کنند. پس بهتر است تا از جیب های داخلی خود، گرمکن های شیمیایی و پاوربانک برای حفظ شارژ باتری های خود استفاده کنید.

نکته پایانی: سعی کنید تا می توانید به آسمان خیره شوید. بعضی اوقات فکر میکنید که پیش بینی ها با شما شوخی کرده اند و خبری از شفق قطبی نیست. اما یک مرتبه و در عرض چند ثانیه با منظره ای خارق العاده شگفت زده خواهید شد. پس مانند هر شکار دیگری، برای عکاسی از شفق قطبی آماده باشید

در پست بعدی نحوه تنظیمات دوربین و عکاسی از شفق قطبی روی کشتی را به شما خواهم گفت.

دیدگاه‌تان را بنویسید: