چطور برای خودمان خانه، هتل یا ویلای کانتینری بسازیم

چطور برای خودمان خانه، هتل یا ویلای کانتینری بسازیمReviewed by منصور عبدلی on Jul 12Rating: 5.0سیر تا پیاز ساختن یک ویلای کانتینری من بعد از دو سال تحقیق و تجربه کردن و ساخت یه هتل کانتینر دوست داشتنی دارم تجربیاتم رو اینجا با شما به اشتراک می ذارم. اگه شما هم دوست دارید وسط طبیعت بکر صاحب یه ویلای کانتینری بشید این مطلب رو حتما بخونید

ویلای کانتینری یا خانه ای ساخته شده از یک کانتینر برای من یک رویا بود که بلاخره تبدیل به واقعیت شد. امروز دقیقا 2 سال از برداشتن اولین قدم من برای ساخت و تجهیز یه کانتینر و تبدیل اون به محل زندگی میگذره. در این مدت به اندازه کافی با تک تک فروشنده های رسمی و غیر رسمی کانتینر تو اطراف تهران سر و کله زدم، کلی سرچ اینترنتی و کتابخانه ای کردم، با کلی آدم تو تخصص های متفاوت صحبت کردم و از همه مهم تر تقریبا هر کار فنی که لازم بود رو با دستهای خودم انجام دادم و الان به اینجا رسیدم. اینجایی که میگم جایی هست که یه کانتینر خوشگل و دوست داشتنی تو ارتفاعات دیلمان به نام هتل ناکجا یا Neverland Hotel دارم؛ با مشارکت دوتا از بهترین دوستانم داریم بخشی از یک هتل بزرگتر رو در کنار یکی از سایت های میراث جهانی ایران (که البته الان آدرس دقیقش رو بهتون نمیگم) می سازیم. از همه مهم تر کلی تجربه جالب دارم که قصد دارم تو این مجموعه بلاگ ها هم برای خودم ثبت بکنم و هم با شما به اشتراک بذارم. پس اگه به هر دلیلی این داستان برای شما جذاب هست این مقاله رو تا آخر بخونید و منتظر مقاله های بعدی باشید.

بارگیری کانتینرها در بنادر
بارگیری کانتینرها در بنادر

ویلای کانتینری یا هر ساختمان دیگه که با کانتینر ساخته شده باشه یه سری جذابیت ها برای خودش داره که می خوام اینجا درباره هرکدومشون یکم توضیح بدم. البته این رو قبول دارم که بخشی از این جذابیت های ویلای کانتینری به سلیقه شخصی من برمیگرده و شاید شما چندان با حرف من موافق نباشید. ولی خوب روی صحبت من اینجا با کسایی هست که با دیدن عکس های فانتزی یه خانه کانتینری یا هتل کانتینری توی اینستاگرام و پینترست حسابی ذوق می کنن و با خودشون می پرسن که: واقعا میشه یه دونه از این کانتینر ها داشت؟ خوب همین اول و با استناد به تجربه خودم بگم که : بله کاملا هم ممکن هست. ولی بذارید قبلش بهتون بگم که چرا همچین خانه یا ویلای کانتینری میتونه جذاب باشه.

قابلیت چیدمان کانتینر ها در ابعاد مختلف
قابلیت چیدمان کانتینر ها در ابعاد مختلف

خانه کانتینری یه سازه کاملا مستحکم و قابل اعتماد

یه سوال خیلی ساده ازتون دارم. فکر می کنید چند درصد از ساختمان های شهر تهران در برابر زلزله مقاوم هستن؟ من برای این سوال دنبال جواب دقیق و فنی نیستم. ولی بر اساس تجربه می دونم که اکثر مردم چندان به ساخت و سازهای شهرهای ما اطمینان ندارن. امیدوارم که این بی اعتمادی کاملا اشتباه باشه، ولی در هر صورت شب ها موقع خوابیدن یه استرس و فشاری ته ذهن خیلی از ما هست. مخصوصا که هر چند یک بار یه جایی از کشور ما یه زلزله میاد و ما شرایط شهر و خونه خودمون رو تو زلزله احتمالی تجسم می کنیم.

خوب بذارید یه مقدار درباره سازه کانتینرها و وضعیت اونها صحبت کنیم. هر کانتینر (40 قوت) به طور میانگین 3 تا 4 تن وزن داره و بیش از  25 تن وزن رو میتونه تو خودش جا بده. تو کشتی های اقیانوس پیما هم به سادگی 10تا یا حتی بیشتر کانتینر روی هم قرار می گیرن و برای ماه ها و سالها تو شرایط مرطوب اقیانوس حرکت می کنن. این وزن نسبتا زیاد کانتینرها و نسبتا کم در مقایسه با ساختمان های معمولی نشون میده که ما با چه سازه مستحکمی روبرو هستیم. اگه تصاویری از افتادن کانتینرها به دلیل تصادف یا هر چیز دیگه رو دیده باشید حتما از سالم موندنشون بعد از چنین سقوط آزادی متعجب میشید. در نهایت کافی هست تا یک مرتبه یه کانتینر رو از نزدیک ببینید تا اقتدار و استحکامش رو به خوبی به شما ثابت بکنه. اون موقع هست که مطمئن بشید ساختن یه ویلای کانتینری یا هر ساختمان دیگه از جنس کانتینر تصمیم بسیار درستی هست.

حمل کانتینرها بر روی اقیانوس توسط کشتی های غول پیکر
حمل کانتینرها بر روی اقیانوس توسط کشتی های غول پیکر

خانه های کانتینری، دوستدار محیط زیست

استفاده از منابع تجدید پذیر شاید دغدغه خیلی از ما باشه. فکر اینکه برای تامین نیازهای ضروری خودمون صدمه کمتری به محیط زیست بزنیم یا اینکه در حدامکان از مواد قابل بازیافت استفاده کنیم. مصداق چنین صحبت هایی در زندگی روزمره ما میتونه به تفکیک زباله یا استفاده کمتر از پلاستیک منجر بشه. ولی ختی برای ساختن یک ویلای کانتینری میشه از مصالح بازیافتی استفاده کرد. در واقع اگر بخوام واضح صحبت کنم اساس موضوعی که تو این مقاله درباره اش صحبت می کنم بر روی بازیافت و استفاده مجدد از کانتینرها قرار گرفته.

هر ساله با استانداردهای نسبتا سخت گیرانه صنعت حمل و نقل، تعداد زیادی کانتینر بازنشسته میشن و دیگه نمی تونن روی اقیانوس ها سفر بکنن. سرنوشت اکثر این کانتینر ها به مراکز ضایعات ختم میشه یا در بهترین حالت تبدیل به یک انباری در حومه شهرها میشن. ولی ایده ساخت خانه یا ویلا با کانتینر باعث میشه که شما بهترین استفاده ممکن رو از این سازه نسبتا از کار افتاده داشته باشید. برای پی بردن به دوستدار محیط زیست بودن یک ویلای کانتینری میتونید به این نکته هم فکر کنید که برای ساختن هر متر مربع ساختمان به روش سنتی چه مقدار سیمان، آجر، و سایر مصالح استفاده میشه و تولید هرکدوم از اونها چقدر منابع مختلف رو به خودشون اختصاص میده. ولی با جایگزین کردن یک کانتینر از همه این اتفاقات پیشگیری می کنید.

طرح یک خانه ساده با استفاده از کانتینر
طرح یک خانه ساده با استفاده از کانتینر

زمان کمتری را برای ساخت ویلای کانتینری صرف کنید

اجرای هر پروژه ساختمانی یه برنامه ریزی زمانی دقیق نیاز داره. وقتی داریم درباره ساخت و ساز توی ایران صحبت میکنیم به صورت پیش فرض میدونیم که پایبند بودن به برنامه ریزی زمانی کار خیلی سختی هست. هر پروژه ای از آزادراه تهران شمال گرفته تا کشیدن یه چهاردیواری دور زمین میتونه به دلایل مختلف و عجیب غریبی با تاخیرهای طولانی روبرو بشه که بخش زیادی از اون هم خارج از کنترل ما هست. ولی موقعی که شما تصمیم میگیرید با کانتینر یه خانه یا ویلا برای خودتون بسازید تقریبا بخش عمده ای از زیرسازی و سفت کاری ساختمان را سال ها قبل کسانی برای شما انجام دادن. پس بخش عمده ای از زمان رو می تونید ذخیره بکنید و اگه کمی زرنگ و با تجربه باشید میتونید در عرض یک یا 2 ماه صفر تا صد ساخت یک خانه کانتینری رو پیش ببرید.

طراحی یک ساختمان 3 طبقه با استفاده از کانتینر
طراحی یک ساختمان 3 طبقه با استفاده از کانتینر

 

تا اینجای کار سعی کردم خیلی مختصر از ویژگی های خانه های کانتینری براتون بگم. اگه برای شما هم جالب بود و قصد دارید برای خودتون یه ویلای کانتینری بسازید مقاله بعدی رو بخونید. اونجا می خوام از تجربیاتم تو خرید کانتینر مناسب برای تغییر کاربری به مسکونی براتون بگم.

 

تا اینجای کار اگه سوال و نظری داشتید خوشحال میشم کامنت بذارید تا من بتونم بهتون پاسخ بدم.

 

ارادتمند

منصور

۱۲ نظر درباره “چطور برای خودمان خانه، هتل یا ویلای کانتینری بسازیم

  1. سلام دوست عزیز ومبتکر
    بسیار عالی.
    بیصبرانه منتظرم تا مطالب بعدی شما را بخوانم.
    موفق باشید.

  2. سلام دوست عزیز ومبتکر
    بسیار عالی.
    بیصبرانه منتظرم تا مطالب بعدی شما را بخوانم.
    موفق باشید.
    در صورت امکان لطفا یک کانال در واتساپ یا تلگرام راه اندازی کنید.
    سپاس.

  3. سلام …واقعا عالیه …یکی از ایدعالهای من ساخت همچین ویلایی هست …چطوری میشه از تجربیات شما استفاده کرد ؟

    • سلام.
      ممنون از نظر و استقبال شما.

      اگر برنامه ای برای ساخت چنین سازه ای دارید لطفا مطالب بعدی رو که به طور مفصل نکاتی رو اشاره میکنم دنبال کنید.
      برای ارتباط مستقیم هم میتونید با شماره تماسی که در سایت گذاشته شده تماس بگیرید تا بتونیم مشخص تر صحبت بکنیم.

      ارادتمند
      عبدلی

  4. سلام
    مسئله جدی من
    تهیه و خرید کانتینر است
    سربازکه بودم
    آمریکایی هاش را دیده ام
    حالا ایرانی یا ڄینی اش را باید بخریم
    به ڄه قیمتی؟ خونه کانتینری
    حسن اصلی اش اینه
    که زمستون بزاریش رو تریلی ببریش لب خلیج فارس و تابستون ببریش سیاهکل…
    حالا باید طراحی شما را ببینیم و بیاموزیم . . من پشت وانت مزدا خونه ساخته ام آب و برق و ..ــ

    • سلام.
      الان هم کانیتینر های استوک امریکایی و چینی در بازار موجود هست. حتی کانتینر ایرانی هم میشه تهیه کرد که بنا به دلایلی چندان توصیه نمیشه.
      بله مزیت اصلی این خانه ها پرتابل بودن اونها هست که در صورت فراهم بودن شرایط میتونید در مکان های مختلف از اون استفاده کنید

  5. سلام
    بنظرم بدرد سکونت واقعی نمیخوره اما میشه ازش یه اسکان موقت بجای ویلا استفاده کرد…
    سرویس بهداشتی ، جای خواب گسترده و اشپزخانه براش ساخت. یه سرپناه خوب وسط باغ میوه دوهزار متری

    • ممنون از نظر شما جناب قلی زاده.
      درباره کاربری کانتینرها با نظر شما کاملا موافق هستم. بهترین گزینه برای ساخت و ساز در فضاهای باغی و زراعی با مداخله حداقل در بستر طبیعی موجود. منتها در صورتی که نکاتی همچون عایق بندی، نماسازی و تامین خدمات در نظر گرفته بشه، برای اقامت دائمی هم قابل استفاده هستند.

  6. سلام آقای عبدلی
    میخواهم یک خانه کوچک در باغچه بسازم ، بدلیل صرفه جویی در هزینه و وقت دنبال کانکس هستم البته شکیل تر بهتر !
    برای کمک گرفتن از شما ، شماره و آدرس سایت از شما ندیدم

    • سلام خدمت شما.
      شماره و ایمیل من در قسمت تماس با ما قرار گرفته.
      09125616731
      البته خدمتتون عرض کنم که کانکس با کانتینر تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارند. حداقل گزینه ساخت کانتینر گزینه ارزان تری از ساختمان معمولی نخواهد بود. کماکان سوالی داشتید در خدمت شما هستم.

دیدگاه‌تان را بنویسید: