گیلان عصر قاجار در عکس های دیمیتری ارماکوف

گیلان عصر قاجار در عکس های دیمیتری ارماکوفReviewed by منصور عبدلی on May 24Rating: 4.5معرفی و خرید کتاب گیلان عصر قاجار در عکس های دیمیتری ارماکوفکتاب گیلان عصر قاجار در عکس های دیمیتری ارماکوف دارای عکس های بینظیر و دیده نشده ای از استان گیلان در سال های پایانی قرن 13 خورشیدی است که به همت مهرداد اسکویی و هادی میرنژاد موحد تهیه شده است.

گیلان عصر قاجار عنوان جدیدترین کتابی است که به کوشش مهرداد اسکویی و هادی میرنژاد موحد و توسط انتشارات فرهنگ ایلیا در آخرین روزهای اردی بهشت سال 1400 چاپ و رونمایی شده است. این کتاب شامل مجموعه عکس های باارزشی است که توسط دیمیتری ایوانویچ ارماکوف عکاس گرجی، ایتالیایی از سفرهای مختلف به ایران تهیه شده است.

دیمیتری ارماکوف
دیمیتری ارماکوف

زندگی و فعالیت های هنری ارماکوف

ارماکوف در یک خانواده ایتالیایی گرجی و در سال 1846 به دنیا آمده است. پدر وی معماری ایتالیایی بود که در آن سال ها مشغول طراحی و احداث ساختمان تئاتر سلطنتی گرجستان در تفلیس بوده است. ارماکوف به واسطه جایگاه پدر از دوران نوجوانی در محافل مختلف روشنفکر و علمی آن زمان گرجستان قرار گرفت. این امر باعث شد تا در سال های جوانی تبدیل به یک عکاس حرفه ای و شناخته شده شود.

ارماکوف دیمیتری ایوانویچ (1845 – 1916) یک نقشه بردار نظامی، عکاس-جهانگرد، شرق شناس و مردم شناس بود. فعالیت های حرفه ای دیمیتری ارماکوف به عنوان عکاس در دهه 1860 در تفلیس شروع شد. در دهه 60 قرن نوزدهم به همراه پتر کلچین نقاش استودیو عکاسی خود را راه انداختند. این کسب و کار به شدت محبوب شد، به طوری که همه مردم دوست داشتند در این استودیو عکاسی کنند یا کارت ویزیت خود را از آن تهیه کنند. ارماکوف یک استودیو دیگر را در سال 1870 در تفلیس و دیگری را در کیسلوودسک روسیه و در فصل تعطیلات افتتاح کرد.

 

ویژگی های اصلی عکس های ارماکوف در کتاب گیلان عصر قاجار:

  • ارماکوف سعی کرده است تا در اکثر تصاویر از پرسوناژ برای تعیین مقیاس های انسانی استفاده کند.
  • عکس های او به خوبی مستند شده است. به طوری که در پایین همه عکس ها موضوع عکس، تاریخ عکاسی ، شماره و مکان عکاسی مشخص شده است. هدف این کار طبقه بندی و استفاده آتی در یک بانک اطلاعاتی بوده.
  • تصاویر کتاب گیلان عصر قاجار نشان می دهد که ارماکوف علاقه ویژه به جغرافیای طبیعی و مناظر داشته است.

ارماکوف یک مسافر تمام نشدنی بود. عکاسی از مناظر به بزرگترین چالش زندگی او تبدیل شده بود.او تجهیزات عکاسی در سفر خود را به خوبی توسعه داد. دوربین عکاسی پرتابل ساخت و به یادگیری زبان های مختلف پرداخت. به طوری که در آغاز قرن بیستم به بیش از 10 زبان مسلط بود.

او یک سفر طولانی به ایران را در سال 1879 شروع کرد. در این سفر ارماکوف عکس های مردم نگاری بسیاری گرفت و به عنوان “عکاس اعلیحضرت پادشاه ایران” دست یافت. او همچنین به عنوان عکاس نظامی به ارتش روسیه ملحق شد و تصاویر بسیاری از جنگ های روسیه و عثمانی را در سال های 1877 تا 1878 تهیه کرد.

دیمیتری ارماکوف در فاصله سال های 1870 تا 1915 در ایران، ترکیه، کریمه ، قفقاز و حوزه دریای خزر زندگی کرد. کارت پستال های تصاویر او از تفلیس، تصاویر یالتا، گورزوف، آلوپکا و فئودوسیا بسیار معروف شدند.

در سال 1896 ، ارماکوف “کاتالوگ عکس های  قفقاز ، ایران ، ترکیه اروپایی و آسیایی” و همین طور “الحاق 1901” را منتشر کرد. هر دو کاتالوگ شامل 25556 نگاتیو و 127 آلبوم بود. یک گلچین واقعی از زندگی روزمره ، فرهنگ ، اعتقادات و آداب و رسوم ملل و ملیت های مختلف منطقه.

ارماکوف در سال های آخر عمر مردی سالمند و بیمار بود. ولی تا آخرین روزهای زندگی نیز مشغول عکاسی بود. او در سال 1912 عازم سوانتیا شد. این عکاس خبره مناظر فرهنگی و طبیعی توانست تصویر هنرمندانه ای از مناظر هوایی منطقه در طول سفر خود ثبت کند..

ایرماکوف توانست به دربار ایران راه یابد و عکاس سلطنتی شاه ایران شود. همین طور عضو بخش قفقاز انجمن باستان شناسی مسکو و انجمن تشویق هنرهای زیبای تفلیس شد. ارماکوف جوایزی از انجمن عکاسی فرانسه (1874) ، نمایشگاه مردم شناسی مسکو (1878) و همین طور جامعه عکاسان ایرانی، ترک و ایتالیایی دریافت کرد.

او همین طور یک مجموعه دار از عکس های ان دوران بوده. عکس های او در مجموعه عکس های سایر عکاسان دیده می شود. به ویژه برادران سوریوگین، عبدالله میرزای قاجار عکاس های معروف آن دوران بودند که ارتباط های حرفه ای خوبی با ارماکوف داشته اند.

آنتوان سورگین
آنتوان سورگین

ارماکوف سه مرتبه به ایران سفر کرده است. اولین بار در سال های پایانی حکومت ناصرالدین شاه، سپس در زمان حکومت مظفرالدین شاه و بار سوم در سال های پایانی قرن سیزدهم خورشیدی که عکس های کتاب گیلان عصر قاجار عمدتا مربوط به سفر سوم اوست که تمرکز بیشتری بر منطقه گیلان داشته است. در نهایت در پاییز سال 1916 درگذشت.

دیمیتری ارماکوف
دیمیتری ارماکوف

خرید کتاب گیلان عصر قاجار

برای خرید کتاب گیلان عصر قاجار میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید:

09125616731

دیدگاه‌تان را بنویسید: