خنک ترین سفر تابستانی و اقامت در خانه های بومگردی زاگرس

خنک ترین سفر تابستانی و اقامت در خانه های بومگردی زاگرسReviewed by منصور عبدلی on Jul 9Rating: 4.0خنک ترین سفر تابستانی و اقامت در خانه های بومگردی زاگرسزمانی که اکثر شهرهای ایران در گرمای طاقت فرسایی هستند، امکان تجربه هوایی خنک را درچند خانه بومگردی در رشته کوه های زاگرس دارید.

گرمای طاقت فرسای تابستان که گویا امسال بیشتر از سال های گذشته زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده، باعث شده تا همگی به سنت آبا و اجدادی خود به فکر ییلاقات و ارتفاعات خنک تری باشیم تا یک تعطیلی تابستانی یا آخر هفته آرام تری را سپری بکنیم.  رشته کوه زاگرس و دامنه های اطراف آن که از شمال غربی تا تقریبا جنوب ایران رو تحت پوشش قرار داده به صورت پیش فرض مقصد بالقوه بسیاری از سفرهای تابستانی خواهد بود.  همین نکته و همچنین پراکنش نسبی چندین خانه بومگردی در منطقه باعث شد تا ایده اولیه مسیر گردشگری تابستانی در ارتفاعات شرقی زاگرس را ترسیم و شروع به پیمایش این مسیر و بازدید از این چند خانه بومگردی پیرامون آن کرده. مسیر پیشنهادی ما از حوالی همدان شروع و تا اطراف سمیرم در استان اصفهان ادامه پیدا می کند. این مسیر به طول کمتر از هفتصد کیلومتر بخش عمده ای از ارتفاعات زاگرس را طی میکند و از نزدیکی شهرهای بزرگی همچون قم، همدان، اراک، اصفهان، کرمانشاه و شیراز عبور می کند. توصیه نمی کنیم که کل این مسیر رو طی بکنید، بلکه از راحت ترین و نزدیک ترین راه خودتون رو به این مسیر برسانید و طبیعت منطقه و خانه های بومگردی مسیر لذت ببرید.

در ابتدا 4 خانه بومگردی در برنامه مسیر رشته کوه زاگرس قرار گرفته بود که بعد از بازدید متوجه شدیم که 3 خانه شرایط لازم ما، یعنی اقامت خانواده محلی را دارند و در یک خانه دیگر علیرغم معماری جالب، به دلیل اقامت موقت مدیریت خانه بومگردی، از لیست مقاصد توصیه شده ما حذف شد. این 3 خانه به شرح زیر هستند:

  • خانه بومگردی جواهری مهدی جواهری استاد دانشگاه در رشته نقاشی و عکاسی خانه 100 ساله پدربزرگ خود را احیاء کرده است. این خانه بومگردی در شهر بوئین و میاندشت قرار گرفته است. منطقه ای که از بیش از سیصد سال گذشته پذیرای اقوام ارمنی و گرجی است که توسط شاه عباس به این منطقه کوچانده شده اند و هنوز هم با حفظ بخش های عمده ای از فرهنگ خود در حال زندگی هستند. با اقامت در این خانه یک سفر به تاریخ قفقاز نیز خواهید داشت. سفرنامه خانه بومگردی جواهری را از اینجا بخوانید.
تصویر مهدی جواهری، مدیریت خانه بومگردی جواهری
مهدی جواهری، مدیریت خانه بومگردی جواهری
  • خانه بومگردی پلاسجان بابک براتی چند وقتی است که به همراه خانواده از اصفهان به روستای پلاسجان مهاجرت معکوس داشته است و اکنون در یک خانه زیبا با باغچه ای کوچک پذیرای مهمان ها است. در اطراف این خانه بومگردی نیز چندین کلیسا و یک شهر زیرزمینی چند طبقه وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست. داستان سفر به خانه بومگردی پلاسجان را از اینجا بخوانید.
تصویری در کنار خانواده براتی در خانه بومگردی پلاسجان
در کنار خانواده براتی در خانه بومگردی پلاسجان
  • خانه بومگردی باباابراهیم این خانه در شهر ونک سمیرم قرار گرفته است که خانم رضایی و همسرش مشغول مدیریت و پذیرایی از مهمان ها هستند. خانم رضایی در این خانه یک تنه برای شما آشپزی می کند، در تنور سنتی نان می پزد و قالی بافی می کند. در اطراف خانه نیز در فصل مناسب امکان باغداری و کشاورزی سبک، زنبور داری و آب تنی در چشمه ناز وجود دارد.
تصویر خانم رضایی به همراه خانواده در باغ سیب خانوادگی
خانم رضایی به همراه خانواده در باغ سیب خانوادگی خانه بومگردی باباابراهیم

دیدگاه‌تان را بنویسید: