13 نکته ساده ولی مهم برای تفکیک زباله در خانه بومگردی

13 نکته ساده ولی مهم برای تفکیک زباله در خانه بومگردیReviewed by منصور عبدلی on Nov 12Rating: 4.5راهنمایی عملی برای تفکیک زباله در خانه های بومگردیبه نظر می رسد تفکیک زباله کار بسیار سختی باشد. ولی با خواندن این راهنما متوجه سادگی و اهمیت آن می شود

تفکیک زباله؛ وظیفه ای است که همه ما لیست بلند بالایی از بهانه های مختلف برای از سر باز کردن  آن داریم. یا دیرمان شده است؛ حوصله نداریم یا حتی شک داریم که کارمان درست است یا نه. با این نکات عملی و ساده شما هم می توانید وظیفه شهروندی خود را در قبال محیط زیست به سادگی انجام دهید.

قبل از همه چیز باید این نکته را یادآوری کنیم که ما درباره زباله هایی صحبت می کنیم که دارای ارزش هستند و فقط نیازمند طبقه بندی هستند. این طبقه بندی همان تفکیک زباله است. کاری که به سادگی می توان در هر خانه بوم گردی انجام داد. تا جایی که اقامتگاه بومگردی خود را به یک اقامتگاه زباله صفر نزدیک کنید.

با این حال هرچقدر که در بحث تفکیک زباله در مبدا یعنی داخل خانه ها و در موضوع مورد بحث ما یعنی اقامتگاه های بومگردی مهم و حیاتی باشد، از بعدی دیگر باید مراکز تخصصی و جمع آوردی زباله در شهر ها و محلات مختلف آن وجود داشته باشند تا این زنجیره را تکمیل کنند. اتفاقی که در ظاهر امر باید توسط مدیریت شهری انجام شود، ولی خانه های بومگردی نقش مهمی در راه اندازی آن در محلات خود می توانند داشته باشند.

با همه این مقدمه چینی ها به سمت نکات اصلی و مهم خود در بحث تفکیک زباله در اقامتگاه های بومگردی می پردازیم:

1- بدون هیچ نگرانی از دریافت مواد اضافی امتناع کنید

بهترین راه برای کاهش تولید زباله خودداری کردن از دریافت وسایلی است که به آنها احتیاج ندارید. نمونه بارز آنها کیسه های پلاستیکی متعددی هستند که برای بسته بندی و حمل راحت تر بار در فروشگاه ها به شما پیشنهاد داده می شود. فقط کافی است تجربه تفکیک زباله کسانی که کمتر پلاستیک دریافت می کنند را بشنوید تا بفهمید با این کار چه مقدار کار خود را راحت می کنید.

تعدادی از فروشگاه ها در هنگام خروج محلی را برای تحویل دادن پاکت محصولاتی که خرید کرده اید تعبیه کرده اند. به طور مثال جعبه کاغذی خمیردندانی که خریده اید را در سوپر مارکت و قبل از خروج تحویل بدهید. با این کار اولین مرحله تفکیک زباله را به سادگی انجام داده اید.

2- شستن یا نشستن، مساله این است

تمیز کردن مواد غذایی و زباله های باز مانده کمک زیادی به کسانی می کند که به طور رسمی و غیر رسمی در فرایند تفکیک زباله فعالیت می کنند. تجسم کنید سطل ماست خالی شما چند روز طول می کشد تا در محل نهایی توسط کارگران مربوطه از بقیه زباله ها جدا شود. آیا به بوی ناخوشایندی که تا آن زمان ایجاد می شود فکر کرده اید؟ شاید بگویید که این کار باعث هدر رفتن فراوان آب می شود. برای این کار می توانید ظرف ها را در ته سینک بگذارید تا با آب شستشوی سایر ظرف ها تمیز شوند. یا آنها را با دستمال پاک کنید.

3- تقریبا همه زباله های تر خود را کمپوست کنید

زباله های تر حدود نیمی از حجم زباله های جامد را به خود اختصاص داده اند. زباله هایی سایت های دفن زباله را پر از گاز متان کرده اند. گازی که بیش از 20 برابر آلوده کننده تر و خطرناک تر از دی اکسید کربن هستند. این زباله ها به سادگی قابل تفکیک و تبدیل به کمپوست هستند. فقط کافی است بدانید چگونه.

قبل از تفکیک زباله دور انداختنی ها را مرتب کنید
قبل از تفکیک زباله دور انداختنی ها را مرتب کنید

4- هنگام دور ریختن کاغذ آن را مچاله می کنید؟ این کار را متوقف کنید

احتمالا شما هم در فیلم ها دیده اید که نویسنده وقتی از متن خود راضی نیست کاغذ را مچاله و به گوشه اتاق پرت می کند. ولی این کار فقط در دنیای خیالی فیلم ها اتفاق می افتد. در دنیای واقعی هرچقدر کاغذ صاف تر باشد الیاف قوی تری دارد و تعداد دفعات بیشتری بازیافت می شود.

5- کاغذهای بی ارزش در تفکیک زباله را بشناسیم

به عبارتی دیگر انواع مختلفی از کاغذ هستند که قابلیت تفکیک و بازیافت را ندارند و بهتر است که در زباله های عادی قرار بگیرند: کاغذهای چرب و پلاستیکی، رسیدهای بانکی و دستگاه های کارتخوان فروشگاه ها (اگر در خانه بومگردی خود کارتخوان دارید سعی کنید به مهمان های خود رسید ندهید و با پیامک از دریافت مبلغ مطمئن شوید)، کاغذهای چسب دار (حتما قسمت چسبی آنها را جدا کنید)، کاغذ توالت کثیف و کاغذهای کاربن.

دقت کنید که در هنگام تفکیک زباله در خانه بومگردی، دستمال های کاغذی مصرف شده توالت نمی توانند در سبد بازیافتی ها قرار بگیرند. بلکه از آنها میتوانید در کنار زباله های تر و برای تولید کمپوست استفاده کنید. برای جلوگیری از آلوده کردن سایر زباله ها هم می توانید از کارتن روغنی هایی مانند جعبه پیتزا استفاده کنید تا باعث آلودگی سایر زباله ها نشوند.

انواع کاعذ را در تفکیک زباله بشناسید
انواع کاعذ را در تفکیک زباله بشناسید

6- شیشه های باارزش

برای حفظ آینده و کاهش هزینه بازیافت شیشه سعی کنیم از بطری های شیشه ای چند بار مصرف استفاده کنیم. حتی الامکان از بطری های شیشه ای گردن باریک استفاده نکنیم. بازیافت آنها به صورت جداگانه و با هزینه بسیار بالایی انجام می شود.

7- در قوطی های فلزی را جدا نکنید

در قوطی های فلزی نوشیدنی های خود را جدا یا لق نکنید. تا زمان بازیافت آنها احتمال دارد که گم شوند و با این کار از فرایند تفکیک زباله و بازیافت جدا خواهند ماند.

بطری های نوشیدنی ها را چگونه تفکیک کنیم؟
بطری های نوشیدنی ها را چگونه تفکیک کنیم؟

8- خمیردندان های خود را تا انتها استفاده کنید

لوله تیوب خمیردندان ها از پلی اتیلن چگالی کم ساخته شده است و در صورت خالی شدن از خمیر دندان به سادگی و به مانند بقیه پلاستیک ها قابل بازیافت است.

9- بسته بندی های میان وعده

شاید اطلاع نداشته باشید ولی اکثر اسنک هایی که از سوپرمارکت ها می خرید در بسته بندی های پلاستیکی با لایه بسیار نازک آلومینیوم قرار گرفته اند. پسماند این محصولات قابل بازیافت ولی به شدت هزینه بر است و در امریکا شرکت های بسیار کمی هستند که قادر به این کار هستند. این کار در سایر کشورها و به ویژه ایران بسیار سخت تر هست. در نتیجه توصیه می کنیم از خرید چنین محصولاتی خود داری کنید. چون تفکیک چنین زباله هایی در خانه های بومگردی شما چندان تاثیری نخواهد داشت.

10- خداحافظ سینی های پلی استایرن

هنگامی که قطعاتی را می خرید که با استریفوم یا فوم سخت بسته بندی شده اند با خیال راحت آنها را بازیافت کنید. زیرا این متریال به نسبت گران قیمت است و بازیافت آن مقرون به صرفه هست. اما داستان سینی های پلی استایرن با بسته بندی پلاستیکی که برای ذخیره ماهی ، گوشت و حتی سبزیجات استفاده می شود متفاوت است.  از آنجا که آنها ارزش کمی در بازار دارند درنتیجه بازیافت آنها گران تمام خواهد شد. بنابراین به شما توصیه می کنیم تا هنگام خرید گوشت و ماهی ظروف شیشه ای یا فلزی خود را همراه داشته باشید و از فروشنده ها بخواهید که آنها را در ظرف شما قرار دهند. نکته مهم  دیگرا این است که سبزی ها واقعا نیاز به بسته بندی پلاستیکی ندارند. پس آنها را بدون بسته بندی تهیه کنید که بعد هم نیاز به تفکیک زباله های آنها نباشد.

درباره تفکیک این زباله ها بیشتر بدانیم
درباره تفکیک این زباله ها بیشتر بدانیم

11- هشدار – هشدار

زباله های خطرناک نمی توانند در کنار سایر زباله ها قرار بگیرند. در نیتجه باید با روش های سخت گیرانه تری این زباله ها تفکیک شوند. به مانند مشتریانی که یک محصول را می خرند، تولید کنندگان چنین محصولاتی نیز در قبال تفکیک و جمع آوری چنین زباله هایی مسئول هستند. برخی از خطرناک ترین زباله هایی که هر روز با آنها سر و کار دارید شامل موارد زیر هستند:

بطری و بسته های دارو

متریال استفاده شده در جعبه های دارو از نظر فنی قابل بازیافت هستند. ولی به دلیل اینکه این زباله ها همواره حاوی مقدار قابل توجهی دارو هستند که به شدت خطر آلوده کردن محیط زیست را دارند، در نتیجه امکان تفکیک زباله و بازیافت آن با سایر زباله های عادی ممکن نیست. گرچه همین ظروف در برخی کشورها از پلاستیک های بسیار سمی ساخته می شوند. در نتیجه بسیار مهم است که این زباله ها را به مراکز مخصوص جمع آوری آنها تحویل داد.

باطری، لامپ و کارتریج

برای همه این موارد هم مراکز تخصصی تفکیک زباله و جمع آوری آنها وجود دارد که بایستی آنها را فقط و فقط به این مراکز تحویل داد. در مورد کارتریج بهتر است تا حداقل 24 ساعت صبر کرد تا جوهر آن خشک شود تا بتوان مجددا از پلاستیک آن استفاده نمود.

زباله های خطرناک را چگونه تفکیک کنیم
زباله های خطرناک را چگونه تفکیک کنیم

12- آیا می دانید چه زباله به نظر می رسد؟ شما مطمئن هستید؟

اشیاء زیادی هستند که قابل بازیافت نیستند و بعضی از آنها شما را شگفت زده می کنند. پس فارغ از همه نکاتی که درباره تفکیک زباله در خانه بومگردی شما اشاره شد، دقت کنید که برخی از مواد را باید در کمترین حد ممکن مصرف کنید. زیرا آنها هرگز بازیافت نمی شوند.

علاوه بر تمام کاغذهای غیر قابل بازیافت که در بالا ذکر شد ، بسته بندی فیلم ، کلیپ های فلزی کاغذ ، اسفنج های فلزی و نوار جزء این زباله ها هستند که مستقیماً به محل دفن زباله می روند ، به همراه زباله های مرطوب و غیر قابل کمپوست. پس هنگام مصرف کردن به سرنوشت نهایی آنها فکر کنید.

13- متفاوت فکر کنید

در مقاله بعدی که در حال ترجمه است نکاتی در مورد کاهش استفاده از پلاستیک در زندگی روزمره شما ارائه می دهیم ، و همین طور نکاتی درباره برخی مواد پلاستیکی که در هنگام تفکیک زباله و بازیافت چه مقدار گیج کننده هستند.

در نهایت اگر هنوز هم فکر می کنید که از مرتب کردن سطل زباله کار خیلی سختی است ، در این زمینه تجدید نظر کنید. ساکنان این شهر در ژاپن باید زباله ها را به 34 دسته مختلف طبقه بندی کنند:

 

۹ نظر درباره “13 نکته ساده ولی مهم برای تفکیک زباله در خانه بومگردی

  1. بسیار عالی و کاربردی با اجازتون من در پیجم از این مطالب استفاده میکنم با ذکر منبع البته

  2. تفکیک زباله باید از منزل شروع شود با فرهنگ سازی و تشویق ..و خطرات و پیامدهای عدم بازیافت زباله که طبیعت و زمین و هوا را آلوده میکند و موجب بیماری انسان و مرگ جانداران در طبیعت میشود در مدارس آموزش داده شود

  3. بسیار عالی بود. امیدوارم در آینده پسماند و زباله کمتری داشته باشیم و در نتیجه ایرانی پاکیزه تر.

دیدگاه‌تان را بنویسید: