خانه بومگردی تکرم و تجربه کار داوطلبانه

خانه بومگردی تکرم و تجربه کار داوطلبانهReviewed by منصور عبدلی on Jan 14Rating: 4.5خانه بومگردی تکرم و امکان تجربه کار در سفربرای کسانی که اهل پژوهش هستند و از کنار هر موضوعی به سادگی عبور نمی کنند، این خانه بومگردی فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر با معماری و فرهنگ گیلان در غالب کار در سفر و اقامت رایگان است

موقعیت خانه بومگردی تکرم

خانه بومگردی تکرم در روستایی آرام و دوست داشتنی در حومه شهر شفت و با دسترسی از جاده بین المللی سراوان به فومن قرار گرفته است. مسیر دسترسی به این خانه یک نمونه مشخص از جاده های بین روستایی استان گیلان است. مسیرهایی باریک، پر پیچ و خم که روزگاری برای عبور چهارپایان و دقیقا منطبق بر خط مالکیت شالیزارهای منطقه کشیده شده است. بعدها ماشین آلات کشاورزی این مسیر را عریض تر و محکم تر کرد و در نهایت به لطف ورود فن آوری های جدید این جاده ها برای عبور فقط و فقط دو خودروی سواری از کنار همدیگر تعریض و آسفالت شد. جاده هایی فرعی که هنوز گویا بخشی از حریم نیمه خصوصی مردم منطقه است.

پرچین های خانه بومگردی تکرم
پرچین های خانه بومگردی تکرم

فضا و محیط روستا و پیرامون خانه بومگردی تکرم به قدری بکر و دست نخورده است که هنگام ورود به روستا کاملا متوجه این نکته می شوید که شما تنها غیر گیلانی حال حاضر این منطقه هستید. اتفاقی بسیار خوب که به صورت غیر مستقیم مهمان ها را متوجه قوانین اجتماعی نانوشته در منطقه می کند. برعکس برخی مناطق کویری که تعداد خانه های بومگردی بیشتر از خانه های عادی است و تعداد گردشگران بیش از جمعیت مردم محلی است.

خانه بومگردی تکرم تقریبا در انتهای روستا قرار گرفته است و از چند جهت به شالیزار یه به قول محلی ها بیجار وصل می شود. حتی شاید مرز دقیق بین خانه و زمین های اطراف هم در نگاه اول مشخص نباشد. به همین خاطر به سادگی در اطراف خود دار و دسته مرغابی ها و گاو همسایه را در حال تردد مشاهده کنید.

منظره مزارع پشت پرچین های خانه بومگردی تکرم
منظره مزارع پشت پرچین های خانه بومگردی تکرم

معماری خانه بومگردی تکرم

یک خانه 60 ساله دو طبقه با سقفی شیروانی، تیرهای چوبی ، دیوارهای گلی و تلاری خوش منظر به سوی شالیزار. این ساختمان اصلی خانه بومگردی تکرم است که قرار است پذیرای مهمان ها باشد. در طبقه اول سه اتاق کوچک با حال و هوای کاملا قدیمی وجود دارد. با ورود به هرکدام از اتاق های همکف فضای نم گرفته یک خانه قدیمی گیلانی را تجربه خواهید کرد. در این اتاق ها هیچ گونه تزئینات اضافی وجود ندارد و شما به عنوان مهمان با یک اتاق معمولی که محل سکونت یک خانواده روستایی بود مواجه می شوید. حتی نم روی دیوار که لک های تیره روی دیوار سفید رنگ ایجاد کرده است هم به خوبی این حس را به شما تلقین می کند.

معماری سنتی گیلان در خانه بومگردی تکرم
معماری سنتی گیلان در خانه بومگردی تکرم

در طبقه بالا دو اتاق وجود دارد که برعکس اتاق های پایین چندان خبری از رطوبت در آنها وجود ندارد. حتی در کنج های این اتاق ها زاویه نود درجه بیشتر به چشم می خورد. جذابیت این اتاق ها شاید به دید و منظر بهتر به زمین های اطراف و همین طور کف چوبی آن است که هنگام قدم زدن لرزش آن را احساس می کنید. با این حال هر کدام از اتاق های خانه بومگردی تکرم حال و هوای خاض خود را دارند که آشنایی با آن قبل از اقامت خالی از لطف نیست.

نمای داخلی اتاق های خانه بومگردی تکرم
نمای داخلی اتاق های خانه بومگردی تکرم

تلار بزرگ خانه بومگردی تکرم در چهار طرف ساختمان کشیده شده است و دسترسی آن از طریق پله های چوبی با شیب نسبتا تند است. فضای عمومی ساختمان که برای همه مهمان ها قابل استفاده است. گوشه و کنار تلار لوازم و اسباب قدیمی وجود دارد که در بخش کار داوطلبانه بیشتر با آنها آشنا خواهید شد.

تلار زیبای خانه بومگردی تکرم
تلار زیبای خانه بومگردی تکرم

با توصیف هایی که انجام شد ساختمان خانه بومگردی تکرم بسیار شبیه به سایر خانه های بومگردی استان گیلان است. اما حسین و همسرش، صاحب خانه های این خانه بومگردی با تغییراتی توانسته اند تصویری نسبتا متفاوت به این خانه بدهند. در یک کلام این خانه بسیار رنگارنگ است. از پرده هایی که قرار است تلار این خانه را از بارش بی امان باران محافظت کند، میز و صندلی های داخل محوطه، نرده های پرچین و … همگی با ترکیبی از رنگ هایی شاد رنگ آمیزی شده اند. اتفاقی که بیشتر در هاستل های اروپایی و فضاهایی مشابه دیده شده است. شاید در نگاه اول چنین ترکیب رنگی هیچ تناسبی با معماری منطقه نداشته باشد، اما حداقل باعث شده است تا این خانه با چنین ترکیب رنگی به سادگی در ذهن اکثر مهمان ها باقی بماند.

ترکیب رنگی استفاده شده در خانه بومگردی تکرم
ترکیب رنگی استفاده شده در خانه بومگردی تکرم

در حیاط خانه بومگردی تکرم اتفاقات جذاب تری برای مهمان ها رخ می دهد. در گوشه ای از حیاط یک استخر کوچک پرورش ماهی ساخته شده است که در آن برای یک سال مهمان های خانه بومگردی ماهی وجود دارد. البته به این شرط که خود مهمان ها با قلاب چند ساعتی را مشغول ماهی گیری شوند و بعد نتیجه زحمت خود را میل بکنند. گوشه ای دیگر که لوازم قدیمی جمع آوری شده مانند دوچرخه یا چهارچوب درهای قدیمی همگی رنگ شده و در فضای باز قرار گرفته اند. در حیاط سر سبز اقامتگاه بومگردی تکرم و با پس زمینه ای از شالیزارها که در هر فصل از سال جلوه متفاوتی دارند بهترین فرصت برای عکاسی مهمان ها فراهم شده است.

کار داوطلبانه در خانه بومگردی تکرم
کار داوطلبانه در خانه بومگردی تکرم

کار داوطلبانه در اقامتگاه بومگردی تکرم

خانه بومگردی تکرم راهی بسیار طولانی دارد تا به آنچه که در ذهن حسين و همسرش است برسد. قسمت جالب و پرهیجان آن هم این است که طی کردن بخشی از این مسیر هم به عهده مهمان های خانه بومگردی تکرم گذاشته شده است. کارهایی از جنس پژوهش در زمینه معماری گیلان ، کشاورزی، فرهنگ و سبک زندگی مردم منطقه و کلی علامت سوال دیگر که منتظر حضور علاقه مندان به این سبک از سفر است. شرایط کار داوطلبانه در اقامتگاه بومگردی تکرم به این صورت است:

هدف اصلی تعریف کار داوطلبانه در خانه بومگردی تکرم

در اصول و وظایف خانه های بومگردی تعریف شده است که تعریف و مشارکت در پروژه های پژوهشی یکی از وظایف اصلی این خانه ها است. با تعریف کار داوطلبانه در این خانه بومگردی، حسن و همسرش به دنبال دستیابی به چنین هدفی هستند که متاسفانه در کمتر خانه بومگردی ای به این نکته اهمیت داده می شد. در کلیه محورهایی که در ادامه توضیح داده خواهند شد، هدف اصلی این است که زندگی روزمره مردم گیلان و به ویژه ساکنین این خانه مورد بررسی و شناسایی شوند.

محورهای کار داوطلبانه

  • تقویم دیلمی

با توجه به تقویم قدیمی و باستانی دیلمی، مراسم، جشن ها و آیین های سنتی در منطقه وجود داشته است. این اقامتگاه به دنبال این است تا در ابتدا یک لیست جامع از این اطلاعات گردآوری شود. در مرحله بعد این بررسی صورت بگیرد که کدام یک از این مراسم قابلیت احیاء در زندگی امروزی را دارند. یکی از اصلی ترین بخض های کار داوطلبانه در اقامتگاه بومگردی تکرم به این موضوع اختصاص پیدا کرده اشت. پس اگر به این موضوع علاقه دارید باید به این نکته فکر کنید که در نتیجه فعالیت های شما بتوان یک یا چند مراسم را مجددا اجرا نمود.

  • معماری ساختمان خانه بومگردی تکرم

ساختمان اقامتگاه بومگردی تکرم تقریبا بخش های عمده ای از ویژگی های معماری ساختمان های قدیمی این منطقه را دارد. اگر شما تحصیلات مرتبط با معماری دارید یا به این موضوع علاقه مند هستید، از شما دعوت می شود تا با اقامت در این خانه و مشارکت در کار داوطلبانه ای که در این موضوع تعریف شده است، گزارشی تصویری و مستند از معماری این خانه، مصالح، فضاهای مختلف، و ویژگی های هر کدام از آن فضاها تهیه کنید تا مهمان های بعد از شما بهتر بتوانند با این بخش از فرهنگ استان گیلان آشنا بشوند.

  • شناسایی ابزارها

در این خانه تعداد زیادی از ابزارهای مختلف وجود دارند که ساکنان پیشین آن در کارهای مختلفی از آنها استفاده می کردند. کارهایی همچون کشاورزی، آشپزی و تولید صنایع دستی. این بخش از کار داوطلبانه نیز به این قصد تعریف شده است که در ابتدا این ابزارها و کاربردشان شناسایی بشوند. سپس بتوان تا تعمیر کردن و همین طور تغییر دادن سبک زندگی ساکنین کنونی این خانه به نحوی مناسب در زندگی روزمره از آنها استفاده کرد.

  • بررسی پوشش گیاهی داخل محوطه خانه بومگردی تکرم

در حیاط این خانه تعداد زیادی درخت و گیاه های بومی وجود دارد که هر کدام از آنها در زندگی روزمره ساکنین پیشین این خانه بومگردی استفاده و کاربرد داشته اند. درختانی که به قصد استفاده از چوب ، سایه یا میوه آنها کاشته می شدند. گیاهانی که ارزش غذایی یا دارویی داشته اند. هرکدام از آنها در فصلی از سال و با شرایطی خاص کاشته می شدند.

  • فعالیت های فیزیکی در خانه بومگردی

از آنجایی که این خانه به تازگی راه اندازی شده است هنوز هم کارهایی کوچک ولی مهم در این خانه باقی مانده است. پرچین هایی که هنوز کامل نشده اند، بخش هایی از دیوار که باید رنگ بشود یا تعمیراتی کوچک در گوشه و کنار خانه. پس اگر اهل کار های فنی هستید یا به قولی دست به آچار هستید، یک هفته کار داوطلبانه پرهیجان منتظر شما خواهد بود.

تعهدات خانه بومگردی

  • تامین محل اقامت در ساختمان خانه بومگردی تکرم
  • 3 وعده غذایی روزانه

شرایط داوطلبانه

  • علاقه به سفر، طبیعت و فعالیت های داوطلبانه
  • احترام به قوانین اجتماعی رایج در محیط روستایی
  • روزانه 6 ساعت فعالیت مفید (گرچه کیفیت فعالیت در این کار بسیار مهم تر است)
  • گروه های یک تا سه نفره (گروه های جداگانه آقایان و خانم ها)
  • فعالیت از روز شنبه تا چهارشنبه هر هفته

نکته: میزبان شما در خانه بومگردی تکرم در پذیرش یا عدم پذیرش شما برای کار داوطلبانه آزاد است.

پایان

پروژه در ایران

زمستان 1397

۱۴ نظر درباره “خانه بومگردی تکرم و تجربه کار داوطلبانه

  1. من خيلي به كار داوطلبانه علاقه دارم ٢٣سالمه و ليسانس حقوق هستم
    ميخواستم بدونم چيكار بايد بكنم براي پذيرش

    • با سلام
      خوشحال هستیم که دوست دارید کار داوطلبانه را در خانه بومگردی تکرم تجربه کنید
      اگر شرایط کار ذکر شده در مقاله را دارید لطفا با مدیریت اقامتگاه بوم گردی تکرم تماس بگیرید. اطلاعات تماس برای شما ارسال خواهد شد.
      با سپاس

  2. سلام،منم خیلی دوست دارم تجربش کنم،۲۳سالمه و لیسانس معماری دارم
    ممنون میشم اگه شرایط پذیرش رو بگید

  3. سلام
    من هم به کار داوطلبانه هم به سکونت در یه خونه روستایی و هم از همه بیشتر به کار پژوهشی علاقه دارم. دانشجوی دکتری زبانشناسی ام و خیلی دوس دارم در مورد تقویم دیلمی پژوهش کنم.
    ممکنه لطفا شرایط کار و تماس رو بهم بگین؟

  4. سلام من اکرم هستم، منم خیلی دوست دازم تجربه کنم، ولی نمیدونم چطوری، لطف راهنماییم کنید، ممنون میشم،

  5. سلام
    هزینه ای که باید برای اقامت پرداخت بشه رو میخواستم بدونم.
    هزینه اقامت در صورت انجام کار داوطبانه هم لطف کنین بگین ممنونم

  6. این صفحه هنوز کار میکنه؟و آیا این اقامتگاه هنوز برای کار داوطلبانه نیرو قبول میکنه؟اگر میکنه شرایطش چیه؟مبتونید برام ایمیل کنید

    • سلام.
      متاسفانه براساس آخرین اطلاعات مدیریت اقامتگاه بومگردی تغییر کرده و هیچ کدام از فعالیت هایی که در این مقاله اشاره شده در آن انجام نمی شود. با این حال اقامتگاه برای تفریح، کشیدن قلیان و تهیه دابسمش فعالیت خود را ادامه می دهد.

دیدگاه‌تان را بنویسید: