شب های سفید در سنت پترزبورگ و سوالاتی درباره سفر به روسیه

شب های سفید در سنت پترزبورگ و سوالاتی درباره سفر به روسیهReviewed by منصور عبدلی on Apr 1Rating: 5.0سوالاتی درباره سفر به سنت پترزبورگ برای تماشای شب های سفیددر این مقاله سعی کردم سوالات رایجی درباره شب های سفید سنت پترزبورگ رو پاسخ بدم. پس اگر علاقه من به سفر به روسیه برای تماشای شب های سفید هستید این مطلب میتونه براتون مفید باشه.

شب های سفید اگرچه پدیده ای منحصر به سنت پترزبورگ نیست، اما در هیچ شهر شمالی دیگری چنین استقبال شاعرانه و ادبی از اون نشده. چه چیزی عاشقانه تراز پیاده روی در کنار رودخانه ها و کانال های شهر تقریباً روشن در نیمه شب.هیچ شهر بزرگ اروپایی دیگه ای نمی تونه با این تجربه و جو خیابان های سنت پترزبورگ در ماه های تابستان رقابت کنه. همین قدر سرزنده، دوستانه، عاشقانه و شلوغ با مردم در طول شب و همچنین روز!

به احتمال زیاد شما هم درباره شب های سفید روسیه کم یا زیاد شنیده باشید. و به احتمال زیادتر سوالاتی در این باره ذهن شما رو مشغول کرده باشه که من بعد از چندین سال سفر و تحقیق درباره کشور روسیه سعی می کنم به این سوال های احتمالی پاسخ بدم. لطفا ادامه این مقاله رو مطالعه کنید و اگر سوالی داشتید در انتها کامنت بگذارید تا در اولین فرصت جواب بدم.

  • شب های سفید دقیقا چیه؟

یادتون هست که در کتاب های علوم تجربی دبستان به ما گفته بودن «در قطب شمال 6 ماه سال روز و 6 ماه سال شب». این پدیده طبیعی فقط و فقط در قطب های کره زمین اتفاق میفته. ولی هرچه به این مناطق نزدیک بشیم اختلاف زمان شب و روز کمتر و کمتر می شه. در این شهرها شاید خبری از 6 ماه روشنایی و 6 ماه تاریکی نباشه، ولی برای مدت زیادی دیگه از شب های تاریک خبری نیست و خورشید به جای اینکه غروب بکنه، به سمت افق میره و دوباره به بالای آسمان برمی گرده. یعنی در 24 ساعت شبانه روز شما خورشید رو در آسمان می بینید. ظهر ها در وسط آسمان و نیمه شب در افق و در هوای گرگ و میش.

خورشید نیمه شب در شب های روشن سنت پترزبورگ
خورشید نیمه شب در شب های روشن سنت پترزبورگ
  • شب های سفید چه زمانی از سال رخ میده؟

برای ما که در نیم کره شمالی هستیم، شب های سفید از اوایل خرداد تا نیمه تیرماه شکل میگیره. گرچه درخشان ترین و جذاب ترین شب سفید در حوالی 31 خرداد (نقطه مقابل شب یلدا) دیده میشه. با این حال یادمون باشه هرچه به شمال و 31 خرداد نزدیک تر باشیم، تجربه بهتری از شب های سفید رو خواهیم داشت.

وضعیت خورشید در شب های سفید
وضعیت خورشید در شب های سفید
  • برای دیدن شب های سفید حتما باید به سنت پترزبورگ رفت؟

اگر قصد دارید فقط شب های سفید رو ببینید باید در تاریخ گفته شده خودتون رو به مدارهای شمالی کره زمین برسونید. در فنلاند، آلاسکا، نروژ و گرینلند میتونید شهرهای کوچکی رو پیدا کنید که شب های سفید در اون دیده میشه. ولی اگر دوست دارید در بزرگترین کلانشهر شمالی دنیا در کنار هزاران توریست و مردم محلی چندین روز به جشن و پایکوبی بپردازید، حتما و حتما باید شب های سفید سنت پترزبورگ رو از نزدیک ببینید. سنت پترزبورگ شمالی ترین شهر جهان با جمعیتی بیش از 1 میلیون نفره و به قدری شمالی هست که در این روزها (یا شب ها) خورشید هیچ وقت غروب نمی کنه. بلکه فقط به قدری پایین میاد که حال و هوای گرگ و میش رو در نیمه شب به شهر بده. زمانی که خورشید هنوز در گوشه افق خود نمایی می کنه و تشخیص شب از روز کار ساده ای نیست. درست همون موقع که مردم سنت پترزبورگ مشغول جشن گرفتن این پدیده طبیعی منحصر به فرد هستند.

فستیوال شب های سفید در سنت پترزبورگ
فستیوال شب های سفید در سنت پترزبورگ
  • چطور برای ویزای روسیه اقدام کنیم؟

در واقع یکی از دلایلی که باید شب های سفید رو در روسیه و سنت پترزبورگ تماشا کرد سفر راحت به این کشور هست. اگر خیلی ساده بخوام به شما بگم دریافت ویزای روسیه برای شهروندان ایرانی بسیار ساده است. مدارک لازم رو تهیه می کنید. به یک آژانس معتبر تحویل میدید و در نهایت کمتر از دو هفته بعد ویزاتون آماده است. حالا اگر اطلاعات بیشتر و مفصل تر بخواهید، همسفرمون فرزاد توی مطلب مدارک مورد نیاز و مراحل اخذ ویزای روسیه توضیحات لازم رو داده.

نمونه ویزای روسیه که برای تماشای شب های سفید دریافت خواهید کرد
نمونه ویزای روسیه که برای تماشای شب های سفید دریافت خواهید کرد
  • چطور به سنت پترزبورگ بریم؟

خوب برای سفر از ایران تنها گزینه شما سفر هوایی هست. فکر سفر زمینی و دریایی از مرزهای جنوبی روسیه رو از سرتون بیرون کنید. ماهان ایر هفته ای یک یا دو پرواز مستقیم از تهران به مسکو داره. و البته در تابستان پرواز مستقیم به سنت پترزبورگ هم برقرار هست. از مسکو به سنت پتزربورگ هم انواع گزینه های ریلی و هوایی به سنت پترزبورگ وجود داره. از قطار تندرو که در کمتر از 4 ساعت شما رو به سنت پترزبورگ میرسونه تا قطارهای شب رو و کاملا مجهز. حالا اگه بخواهید نظر شخصی من رو بپرسید، ترجیح میدم با پرواز مستفیم خودم رو به مسکو برسونم، چند روزی در این شهر بگردم و بعد برای تماشای شب های سفید با قطار شب رو که شاید از خیلی هتل های شهر هم تمیز تر باشه خودم رو به سنت پترزبورگ برسونم.

قطارهای تندروی سنت پترزبورگ
قطارهای تندروی سنت پترزبورگ

مردم سنت پترزبورگ انگلیسی صحبت می کنند؟

بعد از چندین تجربه سفر به روسیه و سنت پترزبورگ باید خیالتون رو راحت کنم که با تسلط به زبان انگلیسی بخش عمده ای از مسائلتون رو میتونید به راحتی برطرف کنید . با این حال دو نکته مثبت دیگه رو در نظر بگیرید: اول اینکه داشتن اینترنت و استفاده از اپ های مترجم خیلی میتونه مفید باشه و نکته دوم که برای ایرانی هایی که به تماشای شب های سفید سنت پترزبورگ رفتن جواب میده این هست که جمعیت بالایی از اقوام تاجیک، ازبک و آذری در این شهر ساکن هستن. اکثر این افراد یا راننده تاکسی هستند و یا در رستوران ها و فروشگاه ها کار می کنن. در نتیجه اگر جایی در ارتباط برقرار کردن مشکل پیدا کردید و احساس کردید طرف مقابلتون کمی سبزه اس و چشمان کشیده داره کلمات فارسی یا آذری رو امتحان کنید. به احتمال زیاد مشکلتون به سادگی حل میشه.

چند روز برای تماشای شب های سفید سنت پترزبورگ کافی هست؟

جواب این سوالتون رو متاسفانه نمی تونم بدم. خودتون با توجه به بودجه و مرخصی هاتون تصمیم بگیرید که چه مدت در سنت پترزبورگ بمونید. حتی اگر یک ماه هم برای تماشای شب های سفید سنت پترزبورگ اختصاص بدید باز هم جاهای زیادی برای دیدن وجود داره. ولی اگر مثل اکثر ایر انی ها محدودیت مالی و زمانی دارید توصیه می کنم حداقل یک هفته را برای تماشای شب های سفید در سنت پترزبورگ اختصاص بدید. این برنامه فرصت خوبی هست که بخشی از اون رو هم در شهر مسکو بگذرونید.

نمایی از شهر سنت پترزبورگ
نمایی از شهر سنت پترزبورگ

برای سفر به روسیه چه پولی همراه داشته باشیم؟

واحد پول کشور روسیه روبل هست که با نماد RUB نشان داده میشه. پیدا کردن روبل به قیمت مناسب تو ایران کار نسبتا سختی هست و شاید فقط تو بعضی از صرافی های خیابان فردوسی تهران بتونید این کار رو انجام بدید. خوشبختانه اکثر پول های رایج دنیا (طبیعتا غیر از ریال ایران) قابل تبدیل در سنت پترزبورگ هست. پس بهتون توصیه می کنم هزینه اصلی سفرتون رو به دلار یا یورو همراه داشته باشید. فقط مبلغ کمی روبل برای خرید سیم کارت روسیه یا کرایه تاکسی از فرودگاه به هتلتون همراه داشته باشید. البته اگر با تور شب های سفید به سنت پترزبورگ سفر میرید نیازی نیست به این نکات فکر کنید و هماهنگی اش رو به عهده لیدرتون بگذارید.

اسکناس 5 هزار روبلی که در سفر شب های سفید روسیه مورد نیاز شما خواهد بود
اسکناس 5 هزار روبلی که در سفر شب های سفید روسیه مورد نیاز شما خواهد بود

امیدوارم تا اینجای کار به اکثر سوالاتتون درباره شب های سفید سنت پترزبورگ پاسخ داده باشم. اگر سوال دیگری داشتید همین پایین کامنت بذارید تا در اولین فرصت پاسخ بدم. درضمن منتظر باشید تا اگر اتفاق خاصی نیفتاد، تابستان 1401 تور شب های سفید سنت پترزبورگ رو برگزار خواهم کرد.

۲ نظر درباره “شب های سفید در سنت پترزبورگ و سوالاتی درباره سفر به روسیه

  1. سفر با اقا منصور لیدر حاذق اخلاقمدار و بامسولیت و برخورداری از آگاهی و اطلاعات تاریخی جغرافیایی مناطق برای من بسیار جذاب لذتبخش و لذتبخش است.

    • میترای عزیز.
      خوشبختم که چند سفر بسیار به یاد ماندنی با هم داشتیم. آشنایی و همسفر شدن با شما افتخار بزرگی بود. به امید سفرهای جذاب و به تکرار نشدنی

دیدگاه‌تان را بنویسید: