“ناصرالدین، شاه عکاس” تاریخ عکاسی ایران در سال های آغازین

"ناصرالدین، شاه عکاس" تاریخ عکاسی ایران در سال های آغازینReviewed by منصور عبدلی on May 12Rating: 4.5کتابی باارزش مربوط به تاریخ عکاسی ایران دوران قاجارناصرالدین، شاه عکاس عنوان کتابی است شامل 8 مقاله باارزش از محمدرضا پورطهماسب است که تاریخ عکاسی ایران در دوران قاجار را در زمینه های مختلفی بررسی کرده است

ناصرالدین، شاه عکاس کتابی بسیار باارزش است که درباره آن صحبت های زیادی می توان کرد. شاید ظریف ترین نکته این کتاب کامایی باشد که در عنوان آن قرار گرفته است تاکید خاصیی بر ذوق و هنر عکاسی این پادشاه قاجار دارد. مولف این کتاب استاد محمدرضا طهماسب پور است که فعالیت های پژوهشی ایشان در تاریخ عکاسی ایران بر هیچ کسی پوشیده نیست. این کتاب توسط انتشارات تاریخ ایران منتشر شده است که بالغ بر 40 سال فعالیت در نشر اسناد و پژوهش در زمینه تاریخ دارد.

درباره کتاب

کتاب ناصرالدین، شاه عکاس که هم اکنون و در زمان نوشتن این مقاله به چاپ سوم خود رسیده است شامل 8 بخش اصلی است که در هر کدام تاریخ عکاسی ایران در زمان قاجار را از زاویه متفاوت و با محوریت موضوعی مرتبط بررسی کرده است. عناوین این 8 مطلب شامل این موارد هستند:

  1. ناصرالدین، شاه عکاس
  2. گزارش های تصویری در دوران ناصرالدین شاه قاجار
  3. نگاهی گذرا به پیشینه کاربرد عکاسی در کاوش های باستان شناسی ایران
  4. فنون عرضه و نمایش عکس در دوران قاجار
  5. چند کتاب و نوشته ناشناخته در تاریخ عکاسی ایران
  6. داگرئوتیپ در کتاب ها و نوشته های عکاسی دوران قاجار
  7. واژه گزینی برای کلمات و اصطلاحات فنی عکاسی از آغاز سال 1260ق/1844م در ایران
  8. رویکردهای ادبی در کتاب های دستنوشته مربوط به عکاسی در دوران قاجار

همین طور علاوه بر فهرصت منابع و مآخذ و اعلام، چکیده انگلیسی این 8 مقاله در انتهای کتاب چاپ شده است.

درباره مولف

محمدرضا طهماسب پور ، مولف کتاب ناصرالدین، شاه عکاس هنرمند خوزستانی متولد سال 1345 در شهر اهواز است. وی فارغ تحصیل کارشناسی ارشد عکاسی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و پایان نامه خود را با موضوع «کتاب ها و دست نوشته های مربوط به عکاسی دوران قاجار» با نظارت مرحوم استاد یحیی ذکاء تدوین کرده است. بخش هایی از کتاب ناصرالدین، شاه عکاس نیز برگرفته از پژوهش هایی است که در این دوران انجام شده است. اطلاعات بیشتر درباره محمدرضا طهماسب پور را می توانید از اینجا به دست بیاورید.

روش تهیه کتاب ناصرالدین، شاه عکاس

در صورت علاقه مندی به تهیه کتاب ناصرالدین، شاه عکاس می توانید از راه های زیر اقدام بکنید:

  • مراجعه حضوری به کتاب فروشی بعثت به آدرس : تهران، خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان ابوریحان و فلسطین، پلاک 1122، کتاب فروشی انتشارات بعثت
  • خرید تلفنی و با تماس با شماره تلفن:

021-66492071

دیدگاه‌تان را بنویسید: