از نقره و نور، جستارهایی در تاریخ عکاسی ایران

از نقره و نور، جستارهایی در تاریخ عکاسی ایرانReviewed by منصور عبدلی on May 15Rating: 5.0از نقره و نور، جستارهایی در تاریخ عکاسی ایراناز نقره و نور عنوان کتابی از محمدرضا طهماسب پور است که در مجموعه مقالاتی به بررسی تاریخ عکاسی ایران پرداخته است

از نقره و نور عنوان کتابی از محمدرضا طهماسب پور ، پژوهشگر برجسته تاریخ عکاسی ایران است که در سال 1389 و توسط انتشارات تاریخ ایران به چاپ رسیده است.

طراحی و تصویر روی جلد کتاب از نقره و نور به خوبی و با ظرافت زیادی به ابتدایی ترین اصول عکاسی و چاپ اشاره کرده است. رنگ نقره ای جلد، عنوان نگاتیو و برعکس شده کتاب همگی تداعی گر روش های سنتی عکاسی و چاپ هستند.

محمدرضا طهماسب پور ، مولف این کتاب در پیشگفتار این کتاب اشاره مختصری به تاریخچه ورود دوربین عکاسی به ایران از دوران محمدشاه قاجار می کند و تاکید ویژه ای بر این نکته دارد که علایق شخصی پادشاهان قاجار به جدیدترین اختراع آن سال ها باعث شده است تا ایران به کشوری پیشرو در زمینه عکاسی در بین کشورهای اطراف و منطقه شده باشد. با این مقدمه و در 6 مقاله مختلف به بررسی ابعاد مختلف عکاسی در آن دوران می پردازد. کتاب از نقره و نور در مقالات مختلف به بررسی فلسفه عکاسی، اولین عکاس حرفه ای ایران و تا ابعاد مختلف این هنر در شرایط آن روز ایران می پردازد.

مطالب کتاب از نقره و نور

مقالات این کتاب که همگی برگرفته از سخنرانی های مختلف محمدرضا طهماسب پور در همایش ها و رویدادهای مختلف است به این شرح هستند:

  1. فیلسوف و عکاس
  2. زمانه، زندگی و آثار آقا رضا عکاس باشی
  3. کارکردهای سیاسی، اجتماعی عکاسی در دوران مشروطه
  4. عکاسی خلاق در سرآغاز تاریخ عکاسی ایران
  5. مجموعه آلبوم ها و عکس های سر،جی.دی. طولوزان در دانشگاه آکسفورد
  6. نگاهی به روند شکل گیری زمینه های تصویری هویت فردی در تاریخ عکاسی ایران

روش تهیه کتاب از نقره و نور

در صورت علاقه مندی به تهیه کتاب از نقره و نور می توانید از راه های زیر اقدام بکنید:

  • مراجعه حضوری به کتاب فروشی بعثت به آدرس : تهران، خیابان انقلاب، حدفاصل خیابان ابوریحان و فلسطین، پلاک 1122، کتاب فروشی انتشارات بعثت
  • خرید تلفنی و با تماس با شماره تلفن:

021-66492071

دیدگاه‌تان را بنویسید: